„Rozsviť si světlo, zkazíš si oči,“ slýchali jsme jako děti od rodičů, když jsme v pološeru mžourali na řádky poutavých románů. A jak teprve dospělí vyváděli, když nás přistihli s knížkou a baterkou pod peřinou v době, kdy jsme už měli dávno spát! Dneska jsme už velcí a zodpovědní, takže vhodné osvětlení k četbě vybíráme sami. Ale stejně se radši zeptáme, co nám doporučí odborníci.

Světlo na čtení Autor: Shutterstock.com Autor: Shutterstock.com

„Na čtení obvykle stačí nižší intenzita světla, přibližně kolem 300 lumenů. Pro děti je lepší zvolit silnější světlo, přibližně 500 lumenů,“ uvádí Lukáš Rymer, odborník na osvětlení z firmy LED Solution. Napětí v očích a únava je podle něho způsobená spíš přílišnou intenzitou osvětlení, která je pro člověka nepřirozená.

Příliš ostré světlo se obecně nehodí pro večerní chvíle, kdy se už pomalu chystáme spát. Nabuzuje v nás aktivitu a klame organismus zdáním, že je ještě den. Člověk pak může mít problém s usínáním a naruší se jeho biologický rytmus.

Světlo na čtení Autor: Shutterstock.com Autor: Shutterstock.com

Podobně můžeme uvažovat i při volbě barvy světla. Zatímco studené bílé světlo podporuje bdělost a oceníme ho po ránu v koupelně, když se potřebujeme rozkoukat, na čtení před spaním si raději posvítíme žárovkami s teplejším, žlutým zabarvením okolo 3 000 Kelvinů. Takové světlo je uklidňující a nenamáhá oči.

Čtěte také

Osvětlení jídelního stolu

Čtěte také

Jídelní stůl potřebuje vlastní osvětlení

Každopádně se vyplatí, když si pořídíte lampu, u které je možné intenzitu a barvu světla měnit podle potřeby, aby vám bylo osvětlení vždy příjemné. Nezapomeňte také na správné umístění lampy, aby světlo mířilo tam, kam potřebujete.