Začněte očištěním

Pokud jste loni nestihli sekačku očistit před jejím uložením po sezoně, prvním krokem po jejím vyvezení je důkladné očištění. Čistota sekačky bývá často podceňována, přitom důsledky špatné péče v tomto ohledu mohou být fatální. Proto tento základní bod nezanedbejte. Nezapomeňte přitom na vyčištění sběrného koše, který významně ovlivňuje sběr posečené trávy. Sekačka totiž funguje jako vysavač: v případě zanesení sběrného koše nemá kam unikat vzduch, a sekačka proto nesbírá.

Promažte pohyblivé části

Další velmi opomíjenou údržbou sekačky je mazání jejích pohyblivých částí. Ty je třeba pravidelně promazávat vhodným olejem nebo vazelínou. Promažte také ložiska kol a u moderních tříkolových sekaček nezapomeňte promazat čep zatáčení předního kola. Rozhodně také neuškodí prokápnout olejem ovládací lanka, čepy táhla nastavení výšky a podobně. Dobře promazané pohyblivé části se snadněji pohybují, zároveň se tak snižuje jejich opotřebení a prodlužujete i životnost celé sekačky.

Sekačka na trávu Autor: Shutterstock.com Autor: Shutterstock.com

Zkontrolujte ostrost nože

Dobře nabroušený nůž je základem kvalitního sečení. „Sekačka s tupým nožem trávu spíše trhá než seče. Konečky trávníku jsou pak roztřepené, trávník rychle ztrácí vlhkost a zasychá. Tupý nůž je také nejčastější příčinou špatného plnění koše sekačky. Nůž však zároveň musí být i dobře vyvážen, jinak je zdrojem nadměrných vibrací. Nůž je vždy lepší k broušení i vyvážení svěřit odborníkovi. Pokud se do toho pustíte sami, je dobré nůž vyvážit tak, že jej za středový otvor zavěsíte na šroubovák – nůž se nesmí převažovat. Pokud se jednou polovinou otáčí dolů, postupně přibrušujte ostří klesající těžší strany, dokud nůž nebude vyvážen,“ doporučuje Petr Tichý, odborník společnosti Hecht - made for garden.

Pokud máte sekačku elektrickou nebo akumulátorovou, máte v tuto chvíli „odzimování“ hotovo. Následující rady platí pro sekačky benzinové.

Vyměňte motorový olej

Jedním ze základních kroků údržby sekačky je pravidelná výměna motorového oleje. Motor pro hladký a bezproblémový chod potřebuje dobře mazat. Během provozu se do oleje ovšem uvolňují kovové mikročástice, které jeho účinky postupně snižují. Proto je třeba jej vedle doplňování také pravidelně měnit za nový dle doporučení výrobce. „U motorů Hecht doporučujeme olej měnit zpravidla hned po prvních 5 hodinách provozu a následně každých dalších 50 hodin nebo nejméně jednou za rok,“ říká Petr Tichý. A ještě jeden „detail“: olej vyměňujte podle návodu, v žádném případě nepřelívejte nad maximální množství.

Sekačka na trávu Autor: Shutterstock.com Autor: Shutterstock.com

Vyčistěte nebo vyměňte vzduchový filtr

Vzduchový filtr sekačky je jednou z jejích nejexponovanějších částí. Aby měl motor vysoký výkon, potřebuje dostatečný přísun vzduchu pro kvalitní spalování. Není však možné nasávat vzduch plný prachu a nečistot, které by zanášely palivové cesty a způsobovaly zvýšené opotřebení motoru. Proto je sání sekačky chráněno vzduchovým filtrem, který prach a nečistoty zadržuje. Na filtru se prachové částice usazují, a postupně tak snižují jeho průchodnost, proto je třeba jej pravidelně čistit a měnit. Filtr by se měl čistit každých 25 pracovních hodin a nejlépe 1x za rok úplně vyměnit. Sekačka se zaneseným filtrem špatně startuje, má vysokou spotřebu paliva a nízký výkon. Papírovou vložku nikdy nečistěte tlakovým vzduchem, hrozí vznik mikrotrhlin, a tedy i následné snížení funkce vzduchového filtru. Doporučujeme filtrační vložku vyměnit, nebo alespoň vyklepat. Při otevírání filtrboxu si dejte pozor, aby nečistoty nespadly do prostoru sání motoru.

Sekačka na trávu Autor: Shutterstock.com Autor: Shutterstock.com

Zkontrolujte svíčky

„Zapalovací svíčka by se měla jednou za rok vyměnit, nebo alespoň nechat zkontrolovat odborníkem. Vadná svíčka může být totiž zdrojem mnoha dalších problémů. A bez funkční svíčky motor vůbec nenastartujete,“ vysvětluje Petr Tichý.

Vypusťte staré palivo

Vypustit palivo ze sekačky se doporučuje ještě před jejím uložením na zimu. Pokud jste tak neudělali, vyžádá si jarní příprava o něco více péče. Staré palivo je nutné vypustit ještě před jejím prvním nastartováním po zimě. „Moderní paliva totiž obsahují biologické složky, které jsou nestabilní, vážou na sebe vodu, gelovatí a ucpávají pak palivový systém. Pokud necháte v sekačce stát benzin několik měsíců, může se na jaře stát, že biologické složky reagující se vzdušnou vlhkostí úplně ucpou karburátor a bude nutné jej složitě mechanicky vyčistit,“ varuje Petr Tichý.