V letních měsících se často oddáváme piknikům, grilovačkám a osvěžujícím salátům. Ale když se blíží zima, naše chuťové pohárky začínají toužit po něčem intenzivnějším. Vydatné polévky, teplé pokrmy a svařené víno nás lákají ze všech stran. Ale jak si vychutnat zimu na sto procent?

Podzimní detox a zdravý jídelníček v 10 minutách!

Zdroj: Youtube

Začněme s plánováním

Náš jídelníček v méně výkonné části roku by měl reflektovat sezónní dostupnost surovin. V zimě máme k dispozici méně čerstvé zeleniny a ovoce, proto je důležité se zaměřit na konzervované produkty, mražené potraviny a obiloviny. Například čočka, hrách a fazole jsou skvělým zdrojem proteinů a vlákniny, a zároveň dlouho vydrží. Můžeme je kombinovat s rýží, těstovinami nebo brambory pro výživné a chutné pokrmy.

Konkrétní jídelníček přímo pro vás

Když přijde zima, můžeme si pořád dopřávat lahodné pokrmy, aniž bychom museli každý den nakupovat čerstvé suroviny. Co takhle začít den s teplou ovesnou kaší s mraženým ovocem a medem? Vločky povařte s mlékem nebo vodou pár minut, poté vmíchejte mražené lesní ovoce a zvolna vařte, dokud se ovoce nezačne rozpadat. Posypte medem a ořechy.

K obědu nás čeká krémová hrachová polévka. Milovníci masa si do ní můžou přidat poctivou domácí klobásu. Sušený nebo mražený hrách výborně zasytí a v kombinaci s cibulí, česnekem a klobásou se stává dokonalým zimním pokrmem. Po polévce si můžeme dopřát teplý druhý chod.

Co takhle pečené brambory s rozmarýnem s grilovanými zeleninovými plátky a domácím tvarohovým dipem? Brambory nakrájejte na klínky, osolte, opepřete a posypte čerstvým rozmarýnem. Pečte, dokud nejsou zlatavé a křupavé. K bramborám podávejte grilovanou zeleninu, například papriku, cuketu a lilek. Vše doplňte svěžím tvarohovým dipem, do kterého přidáte nasekanou petržel, sůl, pepř a trošku citronové šťávy.

Na svačinu zkuste něco jednoduchého a výživného: křupavý chléb s avokádovou pomazánkou je tím pravým řešením. Avokádo je plné zdravých tuků a v kombinaci s chlebem a sezamem je to rychlá svačina, která vás zasytí.

Večer zkuste rizoto s mraženými houbami a parmazánem. Nabízí luxusní chuťový zážitek, aniž bychom museli dlouho stát u sporáku. Měkká rýže, aromatické houby a nastrouhaný parmazán – to je kombinace, po které se vám budou sbíhat sliny. A na závěr dne? Teplý jablečný kompot s nádechem skořice. Jablka povařte s cukrem a skořicí a máte dokonalý zimní dezert.

Tento jídelníček nám ukazuje, jak snadno a chutně se můžeme stravovat i v chladnějších měsících, aniž bychom museli obětovat rozmanitost a výživovou hodnotu našich pokrmů.

Nepodceňujte význam zásobování a skladování

Když je zima v plném proudu, můžeme se často setkat s neočekávanými nástrahami, jako jsou sněhové bouře nebo výpadky elektrické energie. Proto je dobré mít doma dostatek zásob. Ale pozor, stačí se zaměřit na základní potraviny, které lze kombinovat do různých jídel, a doplnit je sezónními specialitami.

Zima je ideální doba k experimentování v kuchyni

Trávíte více času doma? Tak proč nevyzkoušet nové recepty nebo staré klasiky s moderním twistem? S několika základními surovinami můžete vytvořit řadu lahodných pokrmů, které zahřejí tělo i duši. A pokud jste v kuchyni nováček, nebojte se. Internet je plný inspirujících receptů a návodů, které vám pomohou vytvořit perfektní zimní pokrmy.

Zdroj: eatingwell.com, tasteofhome.com, newworld.no.nz