Mluvící pokladna, chodící pejsek, zpívající panenka… to vše a mnoho dalších hraček zaplavuje český trh a vypadá to, že nápadům výrobců nebude jen tak konec. Důvod? Jednoduchý, zájem o hračky s funkcí za poslední dobu stoupl minimálně o padesát procent a čeká se, že bude ještě vyšší.

Autor: archiv Máloco potěší dítě víc než hračka. A pokud umí něco navíc, stává se pro něj atraktivnější, navíc díky moderním funkcím se smysly ratolesti mnohem rychleji vyvíjejí. Uvědomělý rodič tedy na nic nečeká a kupuje, jenže kterou?

Co umí?

Nové technologie většinu technických vymožeností minimalizovalo, a tak není problém do hračky zabudovat MP3 přehrávač, díky kterému hračka mluví, zpívá nebo nahrává, a to i desítky minut. Dítě se tak snadněji učí rozpoznávat zvuky zvířat, vyslovovat obtížná slova apod.

Co by měla hračka s funkcí rozvíjet?

  • smyslové vnímání
  • motoriku
  • myšlení a řeč
  • pocity
Vynalezením LED diod zase hračka svítí, a to dlouho a takřka bez nákladů, tento moderní prvek zdroje osvětlení se totiž vyznačuje vysokou životností a minimálními požadavky na energii. Zároveň může svítit v odstínu milionů barev.Technický pokrok samozřejmě vylepšil i pohyblivost, dávno nemusí být hračka spojena s ovládacím prvkem kabelem, ale je ovládána pomocí vysílačky, anebo reaguje na hlasitý povel.

Pro koho jsou vhodné

Autor: archiv

Tak jako ostatní věci i hračky vybíráme s ohledem na věk dítěte. Pro nemluvňata v prvních měsících života je ideální kolotoč, který se zavěšuje nad postýlku nebo kočárek. Ten se točí, svítí a hraje. Dítě se v této vývojové fázi učí vidět a rozeznávat Autor: archiv předměty, jejich tvary a barvy. Rozvíjí sluch a od něj se odvíjejí první náznaky řeči. V tomto období má velký význam hmat. Projevuje se první schopnost koordinace zraku, hmatu a pohybu, první náznaky rytmizace. Vhodná jsou i svítící chrastítka, případně svítící plyšové hračky, které zároveň zastanou funkci svítidla zabezpečujícího přítmí v místnosti.

Jakmile začne dítko chodit, přicházejí na řadu další hračky. V tomto období ratolest pomalu začíná mluvit. Tehdy přijdou vhod věci, které vydávají zvuky, dítě se je snaží rozeznávat a napodobit. Umění koordinace těla zároveň dítko vyzývá k dalším hrám. Oblíbené jsou ty, co napodobují dospělácký svět. Kluci například ocení funkční nářadí, děvčata pak vše, co je spojené s domácností, například funkční kuchyň apod. Ke slovu se v tomto věku dostávají i hudební nástroje. Zejména u nich dítě ohodnotí funkci navíc – a to je ukazování pomocí světel, kterou klávesu zmáčknout, aby výsledkem byla příjemná melodie.

Autor: archiv S věkem jsou pro děti k dispozici hračky s náročnějšími funkcemi a ovládáním, předpokládá se, že je budou umět obsluhovat. Jejich účelem je ovšem podobně, jako pro ty nejmenší, zdokonalovat smysly. Zejména pro děti předškolního věku jsou vhodné takové hračky, které rozšiřují vědomosti, a to například rozpoznávání jednotlivých písmen anebo slov v jiném jazyce.

Na co dát při výběru hračky pozor?

  • Autor: archiv Na použitý materiál, pozor na plasty z měkčených ftalátů, olovo nebo nonylfenoly.
  • Na její životnost. Vyhýbejte se těm, které jsou určeny na jedno použití.
  • Na funkci. Přemýšlejte, jak funkce dítě ovlivní.
  • Na renomé výrobce a důvěryhodnost prodejce.
  • Soustřeďte se na údaj, od kolika let dítěte je hračka vhodná.
  • Více informací o spotřebitelských značkách kvality se dočtete ZDE.

Autor: archiv

-zal-Foto: www.profimedia.cz, archiv