Hlídání domu je sice hlavním posláním elektrické zabezpečovací signalizace, ale to neznamená, že není možné ji využívat i pro další funkce, které zautomatizují a zjednoduší život v domě nebo v bytě. V minulém díle jsme si řekli o domácí automatizaci, dnes budeme pokračovat komunikačním systémem. Co všechno může umět zabezpečovací ústředna II. Například ke kanadským ústřednám DSC je možné připojit až sedm interkomových stanic, které mohou zajistit vyvolávání, komunikaci mezi místnostmi, nahradí domácí telefon včetně možnosti otevření elektrického zámku zahradní branky nebo mohou jako hlasitý telefonní přístroj přijímat příchozí telefonní hovory. Ačkoliv se to mnoha obyvatelům panelových sídlišť, kteří bez velikého úsilí slyší i běžný hovor ze sousedního bytu, zdá nepravděpodobné, v trochu větším rodinném domku se může stát svolání rodiny k jídlu pro kuchařku celkem náročným fyzickým i hlasovým výkonem. Nejprve vytáhnout děti z pokojů v podkroví, pak zkusit najít manžela v přízemí, na zahradě a nakonec ho objevit ve sklepní dílně… Je mnohem jednodušší stisknout klávesu na interkomové jednotce a říci do mikrofonu: “Večeře je na stole”. Stejně je možné najít jakéhokoliv člena domácnosti, se kterým se pak naváže na ostatních stanicích neodposlouchávaný hovor, trvale odposlouchávat dění v dětském pokoji nebo zajistit službu domácího telefonu. Při příchozím telefonním hovoru začnou všechny stanice vyzvánět, aby na hovor upozornily, a dokonce je možné tento příchozí hovor na interkomové stanici vyzvednout a hovořit jako při použití běžného telefonu s hlasitým příposlechem. Uvedené vlastnosti jsou ovšem jakýmsi “vedlejším produktem” a k integraci interkomu s bezpečnostním zařízením vedly výrobce hlavně dva důvody: Hlasová nápověda a komunikace s pultem centralizované ochrany. Hlasovou nápovědu pro ovládání bezpečnostního systému ocení hlavně zrakově postižení uživatelé. Nápověda přesně předává všechny informace, které se zobrazují na displeji klávesnice, to znamená že informuje o stavech jednotlivých bezpečnostních smyček, navrhuje jakou klávesu stisknout pro nastavení požadované funkce a podobně. I nevidomý člověk tak dokáže pracovat s bezpečnostním systémem. Pokud se povolí funkce komunikace s pultem centralizované ochrany, spojí se při poplachu řídící ústředna s pultem, předá mu potřebné informace a potom připojí na odposlech tu interkomovou jednotku, která je nejblíže detektoru v poplachu. Obsluha pultu tak nejenom ví o tom, že ve vašem domě vznikl poplach, ale může i slyšet co se v domě děje, může si přepínat odposlech z ostatních interkomů a v případě potřeby může se střeženým objektem i hovořit. V nejdokonalejším provedení lze přenášet na pult i obrázky z kamer umístěných ve střeženém objektu. Obsluha pultu pak při poplachu nejenom slyší, ale i vidí co se u vás děje. Přenos zvuku a případně i obrazu ovšem vyžaduje, aby měl provozovatel pultu centralizované ochrany odpovídající zařízení, které tyto data umí přijmout. Přitom se v žádném případě nemusíte obávat, že by vás někdo mohl takovýmto způsobem nepozorovaně odposlouchávat. Komunikaci totiž vždy navazuje zabezpečovací ústředna s pultem, obsluha pultu se k vám připojit nemůže. www.acces.cz