Krizová linka (známá také jako linka bezpečí) je většinou bezplatná telefonická linka krizové pomoci. A to jak pro děti, tak i mladistvé a dospělé. Tato krizová linka je dostupná z celé České republiky. Volat lze jak z mobilních telefonů, tak i z pevné linky. Volat sem můžete v každé tíživé životní situaci, s jejímž řešením si nebudete vědět rady.

Krizovou linku lze chápat jako psychologické poradenství po telefonu. Zatímco některé mají klasickou otevírací dobu, jiné fungují nonstop. Většina linek funguje zdarma, aby umožnily dobrou dostupnost. Najít můžete jak všeobecné linky, kde vám poradí se všemi druhy problémů, tak i linky zaměřené na určité skupiny lidí – například děti, LGBT komunitu, ale i seniory.

Podívejte se na video, kde se dozvíte, jak poznat, že je čas navštívit psychologa:

Zdroj: Youtube

Je krizová linka anonymní?

Velkou výhodou krizové linky je anonymita. Při kontaktu nemusíte sdělovat své jméno, bydliště, školu, práci, ale dokonce ani věk. U linek bezpečí se nezobrazuje telefonní číslo, ani se neukládá do žádné databáze. To vám dodá na klidu. A řešení vašich osobních potíží tak pro vás bude jednodušší.

Pokud se však krizové lince rozhodnete sdělit své osobní údaje a budete popisovat závažné situace, jako jsou znásilnění, týrání nebo domácí násilí, má krizová linka povinnost tyto skutečnosti předat k dalšímu řešení. A to dokonce bez vašeho souhlasu. I proto je lepší informace neuvádět a přijít na řešení vašich problémů společně a se souhlasem.

Jak probíhá hovor na krizovou linku?

Pokud máte strach z toho, že při hovoření o vašich problémech nedokážete udržet emoce na uzdě, můžete být klidní. Danému poradci se můžete svěřit s čímkoliv, co vás trápí a jak se cítíte. Takže můžete bez ostychu plakat, nadávat a projevovat všechny své emoce.

Poté společně naplánujete další kroky, které vám mohou při řešení vašeho problému pomoci. Pracovník linky vám může také poskytnout kontakty na další odborníky (právníky, psychology či sociální pracovníky).

S čím vám na krizové lince poradí?

Problémů, s jejichž řešením vám mohou na krizové lince pomoci, je nespočet. Pomoci se dočkají jak děti, tak i dospělí. Mezi témata, o kterých můžete na krizové lince mluvit, patří například:

  • problémy se sebepoškozováním,
  • problémy, které ústí v myšlenky na smrt,
  • domácí násilí, fyzické i psychické týrání,
  • zanedbávání péče o dítě,
  • šikana a kyberšikana,
  • stalking,
  • rasismus, extremismus a xenofobie,
  • smrt blízké osoby,
  • úzkost,
  • problémy se zvládáním agrese.

Kam můžete zavolat?

  • Linka bezpečí: 116 111 (nonstop a zdarma, pro děti a mládež)
  • Linka pro rodinu a školu: 116 000 (nonstop a zdarma, pro děti a rodiče, učitele, vychovatele)
  • Linka první psychické pomoci: 116 123 (nonstop a zdarma, pro dospělé)
  • Linka Bílého kruhu bezpečí: 116 006 (nonstop a zdarma, pro oběti kriminality a domácího násilí)
  • Národní linka pro odvykání: 800 350 000 (všední dny 10–18 a zdarma, pro lidi trpící závislostí)
  • Poradenská linka pro pečující doma: 800 915 915 (všední dny 9-20 a zdarma)
  • Linka seniorů: 800 200 007 (denně 8-20 a zdarma)

Pokud cítíte, že vám telefonická pomoc nestačí, můžete některá z krizových center navštívit také osobně. Zde najdete odkazy na některá krizová centra v České republice.

Zdroj: mvcr.cz, poradna-rr.cz, nevypustdusi.cz