Jaký je vlastně rozdíl mezi křovinořezem a vyžínačem? Hranice je těžko určitelná. Jde vlastně o sílu motoru. Křovinořez dokáže díky své vyšší síle pokosit i náletové dřeviny, křoví a hodně vysokou trávu. S vysokým výkonem a určením pak je spojena i konstrukce samotného stroje.

Modely s menším výkonem, tedy vyžínače, používají malé a lehké motory, které unesete v ruce. Nemají tedy popruhy na nesení stroje, držadla jsou menší (vpředu jde spíš o jakési madlo) a spouštěč je na těle stroje. Přenos výkonu je od motoru velmi často řešen ohebnou hřídelí.

Křovinořezy s vyšším výkonem a točivým momentem jsou těžší a i jejich konstrukce je bytelnější. Přenos síly z motoru na žací nůž či strunu je pomocí tuhého hřídele. V případě benzínových verzí je větší i nádrž pro možnost delší práce, což také zvyšuje váhu stroje. Proto je zapotřebí křovinořez upevňovat k postroji, který si pracovník oblékne. Verze pro profesionální využití mají už motor na zádech ve speciální konstrukci a v rukou drží pracovník jen samotnou tyč s přenosem síly pomocí ohebné hřídele.

Ale na trhu najdete i další druhy podobných strojů, které by vás mohly zaujmout. Jde například o vyžínače s kolečky, tedy jakéhosi pomocníka pro ty, kteří se nechtějí se strojem vláčet. Také sem můžeme zařadit elektrické nůžky na trávník, pomáhající vystříhat přesně okraje a případné nedodělky.

Motor je základ

Dnes se bavíme o strojích, kterým se také říká motorová kosa. A tak motor je tou nejdůležitější částí. Na výběr máte stejně jako u sekaček ze dvou systémů – elektrického a benzínového. Elektrické se dělí na klasické s přívodním kabelem, který ovšem musíte tahat za sebou, a na akumulátorové, které na jedno nabití vydrží sekat až půl hodiny.

Benzínové se pak dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní. První jsou zastoupeny více. Jsou méně náročné na údržbu, většinou při stejném objemu válců výkonnější, ale jsou více hlučné a mají horší spaliny.

To hlavní na motoru je ovšem jeho konstrukce. Představa, že si koupíte křovinořez za 2000 Kč i s dvojicí žacích kotoučů, strunou a postrojem, je scestná. Bohužel dnes je mnoho značek, které prodávají vlastně ten samý produkt vyráběný v Číně, ale pod vlastním logem. Motory takových strojů jsou na velmi špatné technické úrovni. Jak je poznáte? Těžko. Ptejte se odborníků. Ale něco vám přece jen může ulehčit výběr. Zkuste se zeptat na možnosti seřízení. Špatné motory na „štelování“ zapomínají. Kvalitní značky pak mají dobře přístupné body pro úpravu palivové směsi.


Malá poznámka k motoru. Čím větší objem válců budete mít, tím nesnadněji jde motor přes šňůru nastartovat. Je to pochopitelné. Se zvětšující se plochou pístů se zvětšují i odpory (sací, třecí…). Pro křehkou ženu je startování motoru s objemem nad 40 kubíků spíš vzpěračským závodem v trhu.

Tento článek jste mohli najít v časopisu Dům&Zahrada 6/16