Jehličnany se stále ukazují v celé své kráse a zanedlouho se zazelenají také listnaté dřeviny. Berte to jako impuls k procházce lesem, která pohladí vaši psychiku a povzbudí i tělo. Současně se nabízí využít léčivých účinků konkrétních stromů.  

Čistička vzduchu, protihlukový izolant

Les můžeme vnímat jako velikánský filtr, například plocha čtverce s listnatými dřevinami o straně 100 metrů zpracuje několik desítek tun prachu. Obecně platí, že statné stromy dokážou denně odpařit až několik set litrů vody, proto se vám v lese dobře dýchá. Nezanedbatelná je i eliminace hluku. Udává se, že už jen pruh lesa o šířce 3 m sníží hluk až o 3 dB.
Dotkněte se čerstvě nařezaného dřeva a pryskyřice, promněte v ruce větvičku s jehličím a posléze jinou s listy. Ale i když v lese jen budete, cítíte svěží vůni. Kráčejte spíše pomaleji a zhluboka dýchejte, tělo se bude lépe okysličovat.

Čtěte také

Japonská zahrada

Čtěte také

Jak vytvořit harmonickou japonskou zahradu

Zdravá zelená

Dobře funguje samotný pohled na stromy. Kdo má blízko k alternativní medicíně, ví, že se v těle nachází energetická místa zvaná čakry. Jedna z nich se označuje jako srdeční a dává se do spojitosti právě se zelenou barvou. Máte-li možnost pobývat častěji v prostředí s touto barvou, srdce se zklidní. To je ostatně prokázáno mnoha výzkumy. Procházky lesem snižují srdeční frekvenci a vyšší krevní tlak, současně v těle klesá hladina stresových hormonů. Posiluje se obranyschopnost a zlepšuje vaše nálada.

Kterého se dotknout

Je to na vás. Například dub je údajně jako stvořený pro váhavé, dále chronicky nemocné a také lidi, kteří se potýkají se záněty. Buk dodá více energie a dotýkejte se ho i v případech, kdy vám třeští hlava. Smrk se doporučuje při revmatických chorobách a podporuje nervy, rovněž svědčí dýchacím cestám. I borovice obsahuje látky, které rozpouští hleny, je bezvadná na rýmu i kašel, a ještě se traduje, že symbolizuje šťastný život. A kdybyste se dostali k vrbě, obejměte ji také. Kromě toho, že prospívá trávicí a nervové soustavě, podporuje odpovědnost. Nebo se to alespoň říká.

Pro objímání stromu si najděte klidné místo Autor: Shutterstock

Pravidla objímání

Je to více o pocitu než o doporučení, ale kdo se neobejde bez jasného návodu, tady ho má. Opřete se o strom čelem, mírně pokrčte ruce a obejměte dřevinu tak, abyste dlaně nechali pevně přitisknuté ke kůře. Setrvejte v klidu sedm minut, když to bude déle, nevadí. Pak se ke stromu přitiskněte zády na stejný čas, ruce nechte volně viset a znovu se dlaněmi dotýkejte kůry.

Co z nich ještě získat

  • Dub: Kupte si žaludovou kávu. Dobře chutná a posiluje žaludek, játra a slezinu a vůbec pomáhá při poruchách zažívání. Vhodná je i při rekonvalescenci.
  • Kaštan koňský: Než přijde podzim, využijte kaštanovou tinkturu. Doporučuje se například lidem se studenýma nohama či rukama nebo s křečovými žilami, podporuje pohyblivost kloubů, funkci střev, čistí pokožku.
  • Olše: Tento trochu opomíjený strom potkáte v místech, kde voda „teče líně“. Na jaře lze sbírat listy nebo mladou kůru. Například tinktura z kůry působí protizánětlivě, z nálevu zkuste obklady na rány, které se špatně hojí (může jít také o vředy).
  • Bříza: Z mladých listů se připravuje odvar, pročišťuje ledviny a pomáhá při zánětech močových cest.
  • Modřín: Jeho mladé jehličky osvěží dech. Ale také je můžete nadrtit, hodit do vroucí vody a inhalovat (rýma, nachlazení, ale i v době vyčerpání). 

Zdroj: PavlaApostolaki.com, Mzp.cz

Čtěte také

Čtěte také

Každý může pěstovat stromy. Tak proč ne smrky