Termín „plánované zastarávání“ je v dnešní době již poměrně dobře znám. Tento ekonomický koncept spoléhá na udržení obratu tím, že se produkty opotřebují či pokazí ještě dříve, než jim skončí jejich fyzická životnost. Výrobci si tím zajistí, že lidé budou produkty často obměňovat. A ačkoliv by se nám mohlo zdát, že je tato výrobní politika nešvarem posledních let, ve skutečnosti se myšlenka plánovaného zastarávání poprvé objevila v době první průmyslové revoluce. Například ve Spojených státech pak opravdový boom „plánovaného zastarávání“ nastal už v padesátých letech 20. století.

Oproti běžné představě však „plánované zastarávání“ není založeno na nějaké nepatrné součástce neboli "kurvítku", které se postará o závadu celého produktu, ale na celém souboru méně kvalitních materiálů a výrobních postupů.

S plánovaným zastaráváním se velmi často setkáváme u spotřebních výrobků, zejména elektroniky, ale i domácích spotřebičů, které kvůli tomu nelze opravovat. Podle dat spolku Opravme Česko se v současné době nemožnost opravy týká téměř poloviny domácích spotřebičů na našem trhu. „Situaci by mohly zlepšit nové požadavky na ekodesign elektrických a elektronických zařízení a spotřebičů, které by měly začít platit v první polovině roku 2021,“ říká David Vandrovec, generální ředitel společností REMA, které v tuzemsku zajišťují zpětný odběr a recyklaci elektrozařízení, baterií a akumulátorů a solárních panelů.

Jak zjistit už při nákupu, zda výrobek bude možné v budoucnu opravit?

  • Podívejte se, zda jde výrobek rozebrat a jestli není celý slepený.
  • Slušný prodejce vám odpoví na otázky typu: Jsou k tomuto produktu dostupné náhradní díly? Jak často je tento výrobek reklamován?
  • Zjistěte si informace o výrobci: má v ČR zastoupení a vlastní servisní síť?
  • Některé značky opravitelnost výslovně garantují (např. Tefal, Krups nebo Rowenta). Najdete i prodejce, kteří kvalitní a opravitelné výrobky viditelně označují (např. Alza.cz).
  • Leccos napoví zákaznické recenze a diskuze k výrobku.
  • Dopředu je třeba počítat s tím, že laciné mixéry či rychlovarné konvice se nevyplatí opravovat, náklady na práci by byly vyšší než pořizovací cena.

Spotřebitelé se mohou finanční ztrátě bránit sjednáním tzv. pojištění prodloužené záruky.

„Standardní dvouletou zákonnou záruku lze prodloužit o jeden, dva nebo tři roky. Prodloužená záruka pokrývá mechanické, elektronické nebo elektrické vady spotřebičů, na které by se vztahovala zákonná záruka prodejce, avšak vada nastane nebo se projeví až po jejím skončení. Pojištění je nejvíce vhodné ke spotřebičům do domácnosti, ale obecně lze pojistit širokou škálu výrobků. V případě škody pojišťovna zajistí opravu přístroje zdarma. Ta proběhne přímo u majitele doma nebo si přístroj pojišťovna vyzvedne a přiveze opravený zpět. Pokud výrobek není možné opravit, dostane klient kredit na nákup nového přístroje,“ vysvětluje Viktor Houška, ředitel produktu BNP Paribas Cardif Pojišťovny.