Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku vstupuje v platnost 6. ledna 2023, tedy dnes. S ohledem na rozsáhlost změn vás nyní seznamujeme s těmi nejdůležitějšími, které se týkají e-shopů.

Už kupujete, nebo ještě přemýšlíte?

Při nákupu na e-shopech musí být jasně uvedený okamžik, kdy potvrzujete objednávku. Není ale řečeno, jaká formulace je tou pravou, může jít o tlačítko Potvrďte nákup, Koupit nyní, Zaplatit teď a podobně. Pokud tento důležitý krok nebude dostatečně srozumitelně označený, kupní smlouva se stane neplatnou.

Prodloužení odpovědnosti za vady

Když si koupíte svetr, spotřebič, zrcadlo nebo jinou věc, u níž se během prvního roku objeví závada, má se za to, že existovala už v době převzetí zboží. Prodejce musí danou věc přijmout k reklamaci. Jinak řečeno, původně půlroční lhůta se prodlužuje na 1 rok (12 měsíců). Jako vada se nově vnímá i to, když zboží nemá dostatečnou životnost, kterou u něj lze podle charakteru očekávat.

Vrácení zboží do 2 týdnů nyní chrání i prodejce

Pořídili jste si na e-shopu třeba komodu a doma zjistili, že se k vám nevejde? Pak máte 14 dnů od jejího doručení na to, abyste ji vrátili. Podstatné je, aby nebyla poškozená a použitá. Ano, tohle pravidlo, až na výjimky, platilo už dříve, nicméně je tu jedna podstatná změna.

„Těchto 14 dní slouží k tomu, aby se mohli zákazníci se zbožím seznámit, jako by ho kupovali v kamenném obchodě. Občas si to však někteří kupující pletli s půjčovnou a například po dovolené nám přišli v této lhůtě vrátit fotoaparát plný písku. Právě na tyto případy novela zákona myslí, prodejce bude mít větší právo vyhodnotit míru použití zboží,“ říká Lukáš Janeček, ředitel reklamací v Alza.cz. Jinak řečeno, v takových případech vám prodejce nemusí vrátit plnou částku, kterou jste za zboží zaplatili.

Falešné recenze

Dáte na zkušenosti kupujících před vámi? Anebo si říkáte: kdo ví, kdo ty recenze vlastně píše… I tohle se změní. Jak to může fungovat v praxi? „Po nákupu na e-shopu, který s námi spolupracuje, vám automaticky přijde mail s výzvou k napsání recenze na zakoupený produkt a zhodnocení celkové spokojenosti s e-shopem (komunikace, rychlost dodání, kvalita balení). Nicméně my jsme tento program Ověřeno zákazníky spustili už dříve,“ vysvětluje Veronika Molčanová, vedoucí oddělení péče o zákazníky nákupního rádce Heureka.cz.

Jinak řečeno, prodejce musí kupujícím sdělit, zda ověřuje pravost recenzí, které zveřejňuje. A pokud je zveřejňuje, ale pravost nezajišťuje, musí to výslovně uvést (nicméně odborníci tento postup snižující důvěryhodnost prodejce nedoporučují používat).

Slevy jen naoko

Záměrně navýšit cenu zboží, pak ji obratem snížit a vydávat za slevu už nepůjde jen tak. Prodejci musí u slev současně uvádět i nejnižší cenu, za kterou bylo zboží nabízené ještě 30 dnů před slevou.

Předem zaškrtnutá políčka zmizí

Možná jste se dříve setkali s tím, že u některého zboží byla rovnou zaškrtnutá přednastavená políčka, například šlo o prodlouženou záruku, pojištění zásilky, "přihození" další věci do nákupního košíku... Tak to už nelze. Přednastavená políčka sice můžou zůstat, ale na vás je, zda některé z nich sami zaškrtnete.

Zdroj: mpo.cz, apek.cz, alza.cz