Uprostřed kamínky vysypaných cestiček, travnaté plochy lemované starými vzrostlými stromy, za zdobenou litinovou mříží stojí jen tak, jako by se neřeklo, harmonicky zajímavá vyvážená stavba obdélníkového půdorysu v přísně puristickém racionálním, a přesto zdobném duchu novorenesance.
V roce 1892 ji postavil pro svou zadavatelku Marii Knoblochovou architekt Rudolf Koukola. Měl ji obklopovat rozsáhlý pozemek (3000 m²), na němž byla vybudována také konírna. Obě budovy byly sice postaveny, ale už v roce 1919 byly stáje přestavěny na obytný domek a odděleny od původní vily samostatnou zahradou.
Galerie
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
- Zobrazit 20 fotografií
- + 20 Fotografií
Pelléova vila
Architekt Rudolf Koukola vyprojektoval vilu jako reprezentativní dům klasického typu ve stylu představ konce 19. století pro dobře situovanou obyvatelku. Do vily se vstupuje z Pelléovy ulice širokou litinovou branou. Po vysypané cestičce se dojde k přísně geometricky uspořádané hlavní tváři domu, zdobené třemi okny v prvním patře a dvěma okny a vstupními dveřmi v přízemí. Na mírně skosené střeše měla být ještě pohledově zajímavá renesančně vyumělkovaná věžička a impozantní soubor komínů esteticky dotvářející celkový dojem. Dnes je však střecha plochá, bez věžičky, jen s dekorativním ukončením fasády.
Autor: Stanislav Šumbera
Na druhé straně – tedy odvráceném průčelí směřujícím do zahrady k bývalé konírně – najdeme reprezentativní schodiště s litinovým zábradlím ukončené prostornou terasou zdobenou antickými sloupy, z níž se dá vejít rovnou do původního salónu. Stříška terasy pak nese balkón opět chráněný i zkrášlený litinovým kováním.
ČTĚTE TAKÉ:
- Kajetánka - příjemné místo na Břevnově
- Chátrající památka - Čertousy. Dříve chlouba, dnes ostuda
- Chátrající památky: Cibulka čelí eutanazii
Na bocích budovy jsou umístěny arkýře se třemi okny. Kolem budovy se mezi patry táhne sgrafitový pruh s motivem dráčků.
Dispozice stavby
Vila má jedno patro a je kompletně podsklepená. V suterénu byly veškeré prostory důležité pro provoz domu – prádelna, žehlírna a místnosti služebnictva. V přízemí pak dům rozděluje protáhlá chodba a na ni navazují jídelna, salón, pokoje a schodiště do patra a suterénu, kuchyně a přípravna jídel. V patře pan architekt Koukola umístil ložnice i ostatní pokoje a nezapomněl ani na koupelnu, která v této době vytvářela pocit určitého komfortu.
Osudy vily
Autor: Stanislav Šumbera
Dům střídal nájemníky, až se do jeho užívání zapsala jedna významná osobnost, která mu dala i dnešní jméno. Několik měsíců ho v roce 1919 obýval generál Maurice César Joseph Pellé, velitel francouzské vojenské mise, jež v novém státě – Československu pomáhala v rámci tzv. Malé dohody budovat demokratické zřízení. Z titulu své funkce byl generál Pellé postaven do čela naší armády a až do roku 1920 byl náčelníkem generálního štábu ČSA. Dokonce se v Praze i oženil s českou dívkou Maryškou. Ačkoliv zemřel již v roce 1924, jeho žena ho přežila o řadu desetiletí, takže se ještě zúčastnila slavnostního umístění pamětní desky na vstupní stěně vedle dveří do vily v roce 1995.
Po druhé světové válce se vila stala majetkem Městské části Prahy 6, byly zde byty a posléze od roku 1978 se bývalé luxusní novorenesanční sídlo změnilo v mateřskou školku. Do zásadnějších oprav se však neinvestovalo, a tak budova začala chátrat. V roce 1994 už bylo jasné, že dům, který je kulturní památkou, nelze nechat svému osudu. Praha 6 se rozhodla pustit do nákladné rekonstrukce (32 milionů korun) s cílem vilu změnit na kulturní a společenské centrum.
Projekt rekonstrukce dostala na starost architektonická kancelář CASUA a stavební povolení obdržela obec v roce 2002.
Výstavní síň
Pelléovu vilu najdeme v současnosti též pod názvem Galerie Anderle. Patří Městské části Prahy 6 a spravuje ji Obecně prospěšná společnost Pelléova vila, kterou založila Nadace výtvarníků Milady a Jiřího Anderlových. V roce 2003 se tedy dům znovu nadechl, aby se stal trvalou expozicí děl známého výtvarníka, malíře a grafika Jiřího Anderleho, ale také primárního umění Afriky – jde především o africké lidové sochařství. Vedle toho jsou v galerii pořádány výstavy mladých umělců, přednášky a svatby.