Kdyby se někdo pokoušel zkopírovat nový vůz Mercedes a pod názvem Zercedes ho prodávat, všichni by se mu smáli. V interiérovém designu k takovým situacím dochází denně. 1. cena / Vodovodní baterie Giorno, originál: Aloys F. Dornbracht GmbH & Co. KG, Iserlohn, Německo, design: Massimo Iosa Ghini, Bologna, Itálie, plagiát: GROEMIX Sp. z o.o., Varšava, Polsko Trendy, které veletrh Ambiente ukázal, se nesou ve znamení konjunktury černo-bílých kombinací: ta byla ostatně patrná i na kolínském veletrhu. Pokračuje důraz na barevnost (s módními barvami modrou, zelenou a oranžovou), florální motivy a občas retro styl… to jsou v kostce hlavní trendy, které na frankfurtském Ambiente byly k vidění. A přidejme Afriku jako inspirační zdroj (nejen ve vzorech, ale i barevnosti) a aktuální fotbalovou mánii v Evropě, která se promítá do celé řady výrobků a návrhů. Nejzajímavější se ale jeví téma kopírování kvalitního designu. 2. cena / Motocykl MadAss, originál: SACHS Fahrzeug - und Motorentechnik GmbH, Nuremberg, Německo, plagiát: Eastern Motorcycle Co. Ltd., Nanjing, Jiangsu, Čína, distribuce: Panon Sp. z o.o., Varšava, PolskoKopírování čehokoliv může mít řadu podob: od směšného příkladu uvedeného na začátku až po rozsáhlou oblast výnosného obchodu. V oblasti designu se kopírování a plagiátorství úspěšných návrhů projevuje jak v interiérovém designu, tak ve spotřebním zboží. A stává se obrovským problémem. Na jednu stranu panuje ve světě evropského designu mírný optimismus z rostoucího trhu, na straně druhé je boj proti kopírování a plagiátům autorských návrhů vleklou a nekončící válkou. Na toto téma se také hovořilo na Ambiente ve Frankfurtu, jednom z největších evropských veletrhů designu. „Trend se znovu vrací k nakupovaní kvalitních věcí. V souvislosti s tím je zajímavé sledovat, jak se lidé čím dál častěji ptají, kde byl daný produkt vyrobený. Jsou připraveni zaplatit o něco více jen proto, aby podpořili stagnující německý trh,“ říká o aktuální situaci Matthias Hey z firmy Hey-Sign, která v Meerbuschu vyrábí designové tašky a domácí doplňky. Řada vystavujících pak konstatuje, že přichází návrat dobrého jména značky 'Made in Germany', a to nejen v Německu, ale i v ostatních zemích Evropské unie.

3. cena / Židle Vero, originál: Victoria Design AG, Baar, Švýcarsko, plagiát: G-Collection GmbH, Rothenthurm, Švýcarsko Další ocenění / Čajové konvice Juwel,  originál: alfi GmbH, Wertheim, Německo, plagiát: Hunan Wujo Light Industry & Chemicals Group Co. Ltd., Lianyuan, Hunan, Čína

Ke vztahu kvalitního designu a ceny se na veletrhu odborníci shodli na tom, že dochází k mírnému nárůstu poptávky po kvalitnějším zboží. Problém kopírování a levných – byť často identických – výrobků nejen z Asie je čím dál závažnější. V manuálu, který pořadatelé Ambiente distribuovali, upozorňovali na úskalí, která s sebou nese vystavování Další ocenění / Dekorace – pták z kamene XL106E, originál: Gebrüder Lomprich GmbH, Freiberg, Německo, plagiát: J. Tiedemann, Bad Zwischenahn, Německonovinek a úspěšných kolekcí. Na soustředěný asijský atak na veletrzích někteří vystavovatelé reagují například zákazem fotografování a filmování ve svých expozicích. Ale zabránit přílivu asijských kopií, které jsou dnes často i kvalitou srovnatelné, je velmi těžké. Podobně jako v oblasti textilu nebo jiných značkových komodit, není dnes obtížné sehnat v zásadě jakoukoliv designovou židli, sofa nebo doplněk za nesrovnatelnou cenu z Východu. Záleží jen na poptávce a také na celospolečenském vědomí, zaznělo na veletrhu.

Soška trpaslíka se zlatým nosem nazvaná Plagiarius se letos udělovala už po třicáté. Další ocenění / Motorová pila MS 380,  originál: ANDREAS STIHL AG & Co. KG, Waiblingen, Německo, plagiát: SWOOL Power Machinery Co. Ltd., Quzhou, Zhejiang, ČínaKaždoročně vyhlašovaná cena má upozorňovat na problém kopírování. Zakladatelem a hnacím motorem kampaně 'Aktion Plagiarius' je designér, profesor Rido Busse, který se sám stal obětí autorského kopírování. Založil proto cenu Plagiarius (www.plagiarius.com) a od roku 1977 se aktivně věnuje boji proti kopírování v oblasti designu. „Kopírování designu není jen nějaký drobný nebo nevinný škraloup. Produktoví piráti vybírají úspěšné koncepty a nápady, které pak vydávají za své. Jinými slovy, jejich úspěch je zaplacen z peněz původních výrobců, kteří musejí investovat do vývoje a hledání nových cest,“ říká Rido Busse. Celkové úniky způsobené touto činností odhaduje na neuvěřitelných 200 - 300 miliard eur ročně. Počet lidí, které tato činnost celosvětově přímo živí, pak na 200 tisíc. Odhadovaný podíl na trhu je mezi sedmi a deseti procenty celkové produkce. „Jen v Německu takto výrobci přicházejí přibližně o 29 miliard eur a 70 tisíc pracovních míst ročně,“ konstatuje profesor Busse.

Další ocenění / Hrnek se vzorem Patchwork Kitsch, originál: IHR Ideal Home Range, Essen/Oldbg., Německo, plagiát: Glunz Import GmbH, Hamburg, Německo (distributor) Další ocenění / dětské autíčko – hračka Manitou Teleskoplader MLT 633,  originál: BRUDER Spielwaren GmbH + Co. KG, Fürth, Německo, plagiát: DICKIE-SPIELZEUG GmbH & Co. KG, Fürth, Německo

Samozřejmě s sebou kopírování nese i řadu dalších aspektů: u elektrozařízení často na hranici nebezpečí života, podobně také u dětských hraček díky použitým nekvalitním materiálům. Výsledky letošní soutěže, které publikoval Aktion Plagiarius, stojí za zamyšlení: jde o ty nejkřiklavější příklady krádeže autorských nápadů za letošní rok. -var- Foto: archiv Aktion Plagiarius Soutěž Plagiarius na veletrhu Ambiente Frankfurt, Německo, 10. - 14. února 2006 Více informací na www.plagiarius.com