Kdyby se někdo pokoušel zkopírovat nový vůz Mercedes a pod názvem Zercedes ho prodávat, všichni by se mu smáli. V interiérovém designu k takovým situacím dochází denně.
Trendy, které veletrh Ambiente ukázal, se nesou ve znamení konjunktury černo-bílých kombinací: ta byla ostatně patrná i na kolínském veletrhu. Pokračuje důraz na barevnost (s módními barvami modrou, zelenou a oranžovou), florální motivy a občas retro styl… to jsou v kostce hlavní trendy, které na frankfurtském Ambiente byly k vidění. A přidejme Afriku jako inspirační zdroj (nejen ve vzorech, ale i barevnosti) a aktuální fotbalovou mánii v Evropě, která se promítá do celé řady výrobků a návrhů. Nejzajímavější se ale jeví téma kopírování kvalitního designu.
Kopírování čehokoliv může mít řadu podob: od směšného příkladu uvedeného na začátku až po rozsáhlou oblast výnosného obchodu. V oblasti designu se kopírování a plagiátorství úspěšných návrhů projevuje jak v interiérovém designu, tak ve spotřebním zboží. A stává se obrovským problémem. Na jednu stranu panuje ve světě evropského designu mírný optimismus z rostoucího trhu, na straně druhé je boj proti kopírování a plagiátům autorských návrhů vleklou a nekončící válkou. Na toto téma se také hovořilo na Ambiente ve Frankfurtu, jednom z největších evropských veletrhů designu. „Trend se znovu vrací k nakupovaní kvalitních věcí. V souvislosti s tím je zajímavé sledovat, jak se lidé čím dál častěji ptají, kde byl daný produkt vyrobený. Jsou připraveni zaplatit o něco více jen proto, aby podpořili stagnující německý trh,“ říká o aktuální situaci Matthias Hey z firmy Hey-Sign, která v Meerbuschu vyrábí designové tašky a domácí doplňky. Řada vystavujících pak konstatuje, že přichází návrat dobrého jména značky 'Made in Germany', a to nejen v Německu, ale i v ostatních zemích Evropské unie.
![]() |
![]() |
Ke vztahu kvalitního designu a ceny se na veletrhu odborníci shodli na tom, že dochází k mírnému nárůstu poptávky po kvalitnějším zboží. Problém kopírování a levných – byť často identických – výrobků nejen z Asie je čím dál závažnější. V manuálu, který pořadatelé Ambiente distribuovali, upozorňovali na úskalí, která s sebou nese vystavování
novinek a úspěšných kolekcí. Na soustředěný asijský atak na veletrzích někteří vystavovatelé reagují například zákazem fotografování a filmování ve svých expozicích. Ale zabránit přílivu asijských kopií, které jsou dnes často i kvalitou srovnatelné, je velmi těžké. Podobně jako v oblasti textilu nebo jiných značkových komodit, není dnes obtížné sehnat v zásadě jakoukoliv designovou židli, sofa nebo doplněk za nesrovnatelnou cenu z Východu. Záleží jen na poptávce a také na celospolečenském vědomí, zaznělo na veletrhu.
Soška trpaslíka se zlatým nosem nazvaná Plagiarius se letos udělovala už po třicáté.
Každoročně vyhlašovaná cena má upozorňovat na problém kopírování. Zakladatelem a hnacím motorem kampaně 'Aktion Plagiarius' je designér, profesor Rido Busse, který se sám stal obětí autorského kopírování. Založil proto cenu Plagiarius (www.plagiarius.com) a od roku 1977 se aktivně věnuje boji proti kopírování v oblasti designu. „Kopírování designu není jen nějaký drobný nebo nevinný škraloup. Produktoví piráti vybírají úspěšné koncepty a nápady, které pak vydávají za své. Jinými slovy, jejich úspěch je zaplacen z peněz původních výrobců, kteří musejí investovat do vývoje a hledání nových cest,“ říká Rido Busse. Celkové úniky způsobené touto činností odhaduje na neuvěřitelných 200 - 300 miliard eur ročně. Počet lidí, které tato činnost celosvětově přímo živí, pak na 200 tisíc. Odhadovaný podíl na trhu je mezi sedmi a deseti procenty celkové produkce. „Jen v Německu takto výrobci přicházejí přibližně o 29 miliard eur a 70 tisíc pracovních míst ročně,“ konstatuje profesor Busse.
![]() |
![]() |
Samozřejmě s sebou kopírování nese i řadu dalších aspektů: u elektrozařízení často na hranici nebezpečí života, podobně také u dětských hraček díky použitým nekvalitním materiálům. Výsledky letošní soutěže, které publikoval Aktion Plagiarius, stojí za zamyšlení: jde o ty nejkřiklavější příklady krádeže autorských nápadů za letošní rok. -var- Foto: archiv Aktion Plagiarius Soutěž Plagiarius na veletrhu Ambiente Frankfurt, Německo, 10. - 14. února 2006 Více informací na www.plagiarius.com