Design a kýčV Itálii šedesátých let se skupina mladých designérů rozhodla podrýt hodnoty establishmentu. Toto hnutí začalo být obecně známé jako anti-design a ochotně použilo všechny prvky, které v té době zavrhoval převažující modernismus. Anti-design miloval kýč, levné materiály a zejména hmoty, z nichž by obvykle ani ve snu nikoho nenapadlo vyrábět nábytek. Foukej!Tak vzniklo v roce 1967 průhledné nafukovací křeslo Blow (Foukej), které vyrobila italská firma Zanotta a k jejímu sortimentu patří do dnes. Okamžitá popularita tohoto kuriózního a zábavného kusu nábytku vedla ke vzniku četných verzí jiných výrobců. Dalšími idoly italského pop-designu byla série nafukovacích židlí Up (Nahoru) vyrobená společností Moroso a soubor sedátek I Sassi (Skály) vyráběný firmou Guafram.Kulový bleskV nafukovacím nábytku se zhlédl také britský designér Nick Crosbie, když v roce 1995 založil svou úspěšnou společnost Inflate (Nafouknout). Jeho design zapůsobil doslova jako blesk z čistého nebe a otevřel mu cestu na stránky předních časopisů. Crosbie tvrdí, že ho vždy zajímala pružná tvárnost PVC. Vzrušovalo ho, že z jakési beztvaré hmoty nevelkého rozměru může za malou chvíli vzniknout užitkový předmět nebo dokonce nábytek. Dlouho používal technologii ponoření formy do tekutého plastu, z něhož se zahřátím na vysokou teplotu stane elastická hmota. Jednalo se o metodu ze čtyřicátých let. Teprve v roce 2000 začal preferovat technologii využívající plastové granule rozmělněné za vysoké teploty na vláčnou hmotu. Už téměř kultovní charakter má jeho nafukovací chladič na šampaňské, křesla nebo stojánek na vejce. Snad nejslavnější je křeslo Memo navržené ve spolupráci s designérskou hvězdou Ronem Aradem, které je možné nafouknout tak, aby se přizpůsobilo přesnému tvaru těla.Vysoká cenaNespornou výhodou nafukovacího nábytku nebyla jen skladnost a mobilita, ale zejména nízká cena. To však neplatí u výrobků renomovaných firem. Nafukovací nábytek už není zdaleka revoltou proti konvenčním přístupům starších generací nebo výrazem úspornosti. Mnohé společnosti si tento typ nábytku nebo drobných zařizovacích předmětů nechaly navrhnout renomovanými designéry a začlenily je do výrobního programu jako hit. Díky tomu se může stát, že najdeme v interiéru některých lidí moderní nábytek ze dřeva, kovu a skla a v jeho společnosti stojí například průhledné nafukovací křeslo. Produkty, za něž se platí, jsou pochopitelně zhotoveny z kvalitního plastu, mají několik komor a nelze je ani zdaleka poškodit tak snadno, jako například plážové lehátko.Šance pro všechnyPro většinu lidí však přece jenom zůstane nafukovací nábytek nejčastěji spojen s představou přeplněných kempů, cestovních polštářků i když i to se mění. Například společnost IKEA koupila design nafukovací pohovky, vyrobila ji v masovém měřítku a poskytla tak šanci být avantgardní třeba finančně nezajištěným studentům.-dam-