Nástup do školy je zásadní událost, které je třeba přizpůsobit i dětský pokoj. Ten už by neměl sloužit pouze jako herna, měl by mít také jasně vymezené místo pro učení.
Malý člověk, velké změny
Nová činnost by měla být dítěti příjemná a my bychom pro ni měli vytvořit ideální podmínky. Pro malého školáka bude totiž na dlouhá léta aktivitou zcela prioritní. Není vhodné místo pro hru nějak zmenšovat nebo dokonce rušit. S tímto obdobím bychom měli počítat již při prvním zařizování pokoje a podle toho nakupovat. Pak je velmi jednoduché vybudovat pracovní kout třeba pod vyvýšenou postelí.
Místo pro úkoly
S nástupem do školy si dítě již nevystačí s malým pracovním stolkem a dětskou židličkou. Pracovní stůl a ergonomická židle jsou nezbytností. Stůl by měl mít výškově nastavitelnou pracovní desku, kterou je možné přizpůsobit věku dítěte. Deska by měla být také naklonitelná, aby si dítě mohlo například pohodlněji malovat, a její hloubka by měla být minimálně šedesát centimetrů. Plnit domácí úkoly třeba u jídelního stolu je zcela nevhodné, protože k získání návyku k plnění školních úkolů je důležité, aby místo bylo stálé a sloužilo pouze školákovi.
Kam se stolem
Umístění stolu je ideální v blízkosti denního světla – tedy u okna. Pravákovi by mělo světlo dopadat na stůl z levé strany a levákovi naopak. Stejně důležité je pracovní osvětlení. Nelze jej nahradit běžnou stolní lampou. Pracovní lampa je vždy opatřena alespoň dvoukloubovým ramenem, aby směr dopadu světla bylo možné měnit. Pokud má školák k dispozici počítač (a dnes ho vlastní už opravdu poměrně malé děti), měli bychom dbát, aby byla nasvícena i plocha za monitorem. Navozuje to lepší zrakovou pohodu a šetří oči.
Správná židle
Židle musí být rovněž polohovatelná. Ideální židle je opatřena otočným pětiramenným kolečkovým podnožím, má regulovatelnou výšku a sklon opěráku. Rozhodně ji nelze nahradit jídelní židlí nebo jakýmkoliv provizoriem. Školní dítě se nachází ve věku rozvoje skeletu a právě v této době vznikají i různé nevhodné sedací návyky, které jsou příčinou mnoha poruch pohybového aparátu. Není tolik důležité, jestli jsou sedák a opěrák čalouněné, nebo z plastu, jestliže jsou ergonomicky tvarované.
Úložné prostory
Do života dítěte vstupují v ještě větší míře knihy, sešity a množství dalších nezbytných pomůcek. Vhodné úložné prostory jsou tedy zcela zásadní. Otevřené police nelze doporučit. Pokud se kdokoliv domnívá, že otevřená police vede k většímu přehledu nebo dokonce, že vede k pořádkumilovnosti, plete se. Skříňky by měly být opatřené dvířky a hlavně by jich měl být dostatek, aby bylo možné navést dítě na jasný systém, kde jsou hračky, kde jsou knihy a sešity a kde je oblečení. Fakt, že vše nebude dokonale vyskládané v komíncích, nevadí, pokud bude dítě vracet věci na určené místo…, aby je tam později zase snadno našlo.
Co do dětského pokoje nepatří
Určitě bychom se měli vyvarovat přemíry skleněných ploch a naprosto je nutné zapomenout na skleněnou desku pracovního stolu. Nejsou vhodné kluzké podlahy, nábytek, který se nedá snadno otírat, přemíra textilií a malé kusové koberce. Do dětského pokoje v žádném případě nepatří televizor.
-ham-Foto: www.profimedia.cz, www.bino-drevenehracky.cz, www.annaviktorie.cz, www.alax.cz