Sáhněte si do svědomí – kdo z vás na podzim podle našich rad zazimoval sekačku? Kdo vyndal ze sekačky olej, benzin, promazal ji, vyměnil filtr… Les rukou to asi nebude. Takže abyste na jaře neskákali kolem sekačky, že vám nejede, že nejde nastartovat, že chcípá, že nemá tah atd., udělejte to alespoň teď.

Čtyři kroky

Klíčem k úspěchu je dodržování sledu 4 kroků, které se opakují vždy na jaře, v průběhu sezony i po jejím skončení: výměna filtru, výměna oleje, kontrola svíček a paliva.

  • Filtr je jednou z nejexponovanějších částí. Pokud je zanesený, motor nebude mít dostatečný přívod čistého vzduchu, zanáší se a opotřebovává. Současně zvyšuje spotřebu paliva, což je zbytečným důsledkem, kterému se dá snadno předejít. Výměnu filtru provádíme v závislosti na frekvenci práce se sekačkou. „Spolehlivým ukazatelem nám může být vlastní úsudek a selský rozum – zanesený filtr je prostě třeba vyměnit a nehledíme přitom na to, že jsme ho vyměňovali před půl rokem”, vysvětluje princip výměny Radovan Bureš ze společnosti Briggs&Stratton.
  • Zásadním krokem je pak výměna motorového oleje, resp. jeho doplnění. Pomocí měrky zjistíme, kolik ho v nádržce je, a případně doplníme dostatečnou hladinu. Olej byste měli vyměnit alespoň jednou za sezonu nebo jednou za 25 hodin provozu. Pokud máte zcela novou sekačku, doporučuje se olej vyměnit hned po prvních 5 hodinách provozu a pak již standardním způsobem.
  • Alespoň jednou za sezonu byste měli vyměnit zapalovací svíčky. Když ne, alespoň je vyndejte, očistěte od usazenin a oleje, zkontrolujte odtrh a vraťte na místo. I to alespoň trochu pomůže.
  • Pokud necháte sekačku stát déle než měsíc, můžete mít problémy s vodou, kterou do sebe palivo přes zimu natáhne a znemožní start stroje. Radovan Bureš proto doporučuje buď palivo zcela „vyjet“, nebo naopak nádrž dolít až po okraj, aby se voda neměla kde srážet. Výraznou pomocí může být rovněž použití stabilizátoru přidávaného do paliva.

Ostatní části stroje

Samozřejmě, že sekačka není jen o motoru. Takže je zapotřebí pořádně zajistit ostatní části pro další práci v sezoně. Hlavně je třeba nabrousit nůž. Je lepší si ho nechat nabrousit, ale pokud to chcete dělat sami, můžete. Hlavní je, aby byl nůž stále vyvážený. To zjistíte snadno – nasaďte ho na trn (třeba důlčík) a roztočte, nesmí se stáčet do strany, vibrovat… Proto je lepší brousit nůž ručně než na brusce. Ta totiž odebírá příliš hmoty a mohli byste si vyvážení dost rozhodit.

Také zkontrolujte kolečka. Ložiska promažte, převod řemenice naopak očistěte a odmastěte.

Ovládání musí jít také zlehka, abyste neměli křeče v rukou od držení madla pojezdu. Takže sem také kápněte do čepů olej. Dotáhněte šrouby na madle, protože ty jsou vždy po sezoně úplně povolené a madlo je dost volné.