Do rukou se mi dostala kniha Contemporary Architects 1. Je to zajímavý soubor lidí, kterým se musíme klanět, protože ve světě architektury jsou to ikony. Více či méně velké. Jsou to lidé, kteří získali jméno svými pracemi ve světě staveb, designu a užitého umění. Jsou to lidé, kterým záleží na tom, co dělají. Záleží jim na tom, aby to dělali perfektně, dokonale a neotřele. Aby nesklouzli do průměru a vyhověli všem požadavkům klienta, a přitom mu nabídli něco navíc.

Koho tu najdeme? Třeba nemusíme představovat Daniela Libeskinda, který se proslavil třeba svými berlínskými stavbami, jako je tamní židovské muzeum. Nebo jeho vítězný projekt na novou budovu v oblasti Světového obchodního centra… To je muž, který dokáže jen svým jménem vzbudit bázeň mezi nováčky.

Ale jsou tu i tací, kteří mediální superstar nejsou. A přesto jsou to špičkoví umělci ve svém oboru. Jen namátkou několik jmen: Jorge Hernández del la Garza, Hitoshi Abe, Julia Bolles a Peter L. Wilson atd.

Kniha se nesnaží představit jejich kompletní dílo. Vůbec ne. Vybere jedno. Jedno či dvě reprezentativní díla, která stojí za pozornost. Pak je lehce představí, stejně jako autora. Opravdu jen náznakem. Kniha je totiž vícejazyčná – vše je psáno anglicky, německy, francouzsky, španělsky, italsky, portugalsky či holandsky. Čeština chybí, ale to nevadí. Tohle je výrobek slavného zahraničního vydavatelství LOFT, které se samozřejmě nepřetiskuje. Každá taková kniha je sama o sobě umění a originál.

Jak to vidím já

Kniha je zaměřená na fotografie. Díla nejsou nijak velkoryse představena. Jsou tu pěkné snímky, a to je vše. Pokud chcete snít nad fantastickými fotografiemi nebo náčrty dokonalých staveb, doporučujeme jednoznačně tuhle knihu. Pokud chcete víc informací o autorech a stavbách, nekupujte si ji.

Podle mého názoru ale patří do knihovny každého, kdo se zajímá alespoň trochu o moderní architekturu. Už jen pro ten fantastický rozsah – od gigantických staveb a jmen až po parkové úpravy a solitéry. Už jsem s knihou strávil tři večery a myslím, že ještě několik jich na mne čeká – s knihou na kolenou (v ruce těch 600 stran kvalitního papíru neudržíte) a se šálkem voňavého čaje v ruce. A už se těším na druhý díl.

Contemporary Architects 1

• V Čechách vydává Slovart
  • ISBN: 9788499362779