Co všechno taková kontrola zahrnuje a proč je důležité ji nepodcenit? Odpovědi na nejdůležitější otázky nám prozradil Karel Náprstek, technický ředitel společnosti Woltair, která má za sebou více než 2000 instalací tepelných čerpadel.

Servis nejběžnějšího tepelného čerpadla vzduch-voda doporučujeme provádět 1x ročně. Nejvhodnější je období před začátkem topné sezóny, tedy září, nejdéle říjen. Tím minimalizujete riziko, že se vyskytne nějaký problém se zdrojem vytápění právě v období, kdy ho budete nejvíce potřebovat.

Proč je pravidelný servis tepelného čerpadla důležitý?

Servisní prohlídka tepelného čerpadla není povinná, ale rozhodně se vyplatí ji neopomíjet. Je to úplně stejné jako s pravidelným servisem automobilu. Případnou závadu tak lze odhalit zavčas a odstranit ji dříve, než dojde k narušení funkčnosti celého systému. Servis tepelného čerpadla je důležitý nejen pro včasné odhalení případných poruch, ale také pro optimalizaci jeho chodu.

Jak tepelná čerpadla opravdu fungují?

Zdroj: Youtube

Může pravidelný servis ovlivnit i životnost tepelného čerpadla?

Ano, životnost se tím může prodloužit klidně i na 20 let a více. To je u energetického zařízení, které vyžaduje poměrně velkou vstupní investici, dost podstatné. U některých značek je provádění pravidelných revizí dokonce podmínkou platnosti záruky.

Co by měl servis tepelného čerpadla zahrnovat?

Poctivá prohlídka může trvat až dvě hodiny a zahrnuje zejména kontrolu funkčnosti elektrického připojení, kontrolu těsnosti chladivového okruhu a odstranění nečistot. Konkrétně by důkladný servis měl obnášet vizuální kontrolu stavu zařízení a izolací, celkové očištění zařízení, vyčištění filtrů primárního i sekundárního okruhu, kontrolu chladivového okruhu, kontrolu hodnot a teplot v provozu tepelného čerpadla, kontrolu elektrického připojení, odtoku kondenzátu, kontrolu funkčnosti oběhového čerpadla, ventilů a kontrolu expanzní nádoby.

Kdo může dělat servisní kontrolu?

Servisní technik musí být kombinací elektrikáře, topenáře a chladaře. Měl by mít velký přesah i do regulací celých otopných soustav. Většina výrobců dělá několik úrovní školení ohledně svých produktů, a právě servisní technik je ta nejvyšší úroveň odbornosti.

Jsou v oblasti servisu nějaké novinky?

Nejmodernější tepelná čerpadla jsou dnes připojena na internet pomocí LAN, a lze je díky tomu vzdáleně nastavovat, servisovat i monitorovat, a předcházet tak případným problémům. Například k našemu tepelnému čerpadlu WLTR máme plně servisní přístup na úrovni vývojáře, díky čemuž můžeme nahrát nejnovější verzi softwaru bez nutnosti přítomnosti technika přímo na místě.

Online přístup umožňuje nejen načítat všechny hodnoty odesílané z tepelného čerpadla, ale i plné přenastavení. Užitečné je i tzv. zrcadlení obrazovky, díky kterému vidíme, jak se v menu zákazník pohybuje a s jakým nastavením má problém.

Na co si u servisu tepelného čerpadla dát pozor?

Určitě by se měli majitelé o své čerpadlo alespoň trochu zajímat. Čas od času se například podívat na provozní hlášky na displeji, zda není čerpadlo v nějaké chybě, a aspoň orientačně sledovat spotřebu elektřiny. Může se totiž například stát, že čerpadlo “padne” do chyby a pro zachování tepelného komfortu sepne bivalentní zdroj v podobě elektrodotopu, a tudíž náklady na vytápění a ohřev vody razantně rostou.

Zdroj: forbes.com, energysage.com