Vybírejte čerstvé potraviny

Chceme-li jíst zdravěji, uzeniny bychom měli omezit na minimum. Vyhněte se masným výrobkům, které obsahují blíže nespecifikované sloučeniny a konzervační látky, a dopřejte si raději kus čerstvého masa, které si sami ochutíte podle libosti. Samozřejmě ne vždycky máme rozpočet na pořádný steak, ale grilovat se dá i levnější maso drůbeží (co třeba kuřecí špízy s cibulí a paprikou?) nebo mleté (kebab může být zajímavým zpestřením). Výtečné jsou rovněž grilované ryby a mořské plody.

Tuk odchytávejte do misky

Nejvíce karcinogenních látek při grilování vzniká hořením tuku odkapávajícího z masa na horké uhlíky. Moderní grily bývají vybaveny trychtýřem, který odvádí veškeré odkapávající šťávy do sběrné misky, aby se nedostaly do ohně. Vzniku škodlivin však zabráníte už jen tím, že na mřížce přímo nad uhlíky budete grilovat jen masa s nízkým obsahem tuku (např. steaky), zatímco masa tučnější či masa vyžadující delší dobu pečení (např. kuřecí stehna) připravíte na grilu nepřímo v grilovací misce.

Grilování Autor: Shutterstock.com Autor: Shutterstock.com

Vyhněte se spáleninám

Připálené, nebo dokonce zuhelnatělé kousky podle výzkumů přispívají k riziku rozvoje rakoviny žaludku a tlustého střeva, a patří proto nemilosrdně do koše. Abyste měli jistotu, že maso dobře propečete, ale přitom nespálíte, můžete využít opět grilovací misku, případně alobal.

Nezapomeňte očistit rošt

Na roštu po grilování zůstávají přilepené kousky masa, zbytky marinády i připálený tuk. To všechno je potřeba poctivě odstranit, aby se nám to znovu nepřepalovalo při příští grilovačce s čerstvými potravinami. Rošt rychle vyčistíte tak, že ho přelijete vařící vodou z rychlovarné konvice a necháte stát půlhodinku v koutu. Potom ho snadno vyčistíte drátěným kartáčem a na závěr, chcete-li být dokonalí, ještě houbičkou.

Chybějící vitaminy doplňte přílohou

Maso nám sice poskytuje železo, zinek a nějaké ty vitaminy skupiny B, ale určitě cítíme, že ta opravdu zdravá večeře se neobejde bez prospěšných látek obsažených v zelenině a ovoci. Místo tradičního pečiva připravte jako přílohu zeleninový salát nebo zapečené brambory a jako dezert podávejte třeba kousky ovoce přelité jogurtem.

Grilování Autor: Shutterstock.com Autor: Shutterstock.com

Omáčky nekupujte, vyrobte si je sami

Ke grilování patří také nejrůznější omáčky, marinády, dresinky a takzvané dipy. Spoustu jich můžete nakoupit v supermarketu, většinou však obsahují ty nejlevnější oleje, doplněné chemickými dochucovadly a konzervanty. Raději si kupte bílý jogurt, zakysanou smetanu nebo lahvičku olivového oleje a pusťte se do jejich dochucování dle vlastní fantazie a domácích zásob. Máte-li přístup k čerstvým bylinkám, nezapomeňte je zapojit do díla.

Inspirujte se Středomořím

Středomořská kuchyně je právem vychvalovaná do nebe jako jedna z nejzdravějších. Vzpomeňte si, co vám servírovali na dovolené v Chorvatsku, Řecku, Itálii či Španělsku, a hned budete plni nápadů, co hodit na gril, z čeho smíchat dip nebo co připravit jako přílohu. Když například pokrájíte rajčata, papriky a cukíny a ugrilujete je v alobalu společně s kroužky cibule, lisovaným česnekem, chilli papričkami, bylinkami a kapkou olivového oleje, připravíte chutnou a zdravou přílohu, která se hodí nejen k červenému masu, ale i k rybě či k pečeným bramborům.

Čtěte také

Grilovaná ryba

Čtěte také

Deset tipů pro grilování ryb