Finský designér, který na sebe loni upoutal pozornost i díky vítězství v severské ceně Bruna Mathssona, stále hledá nová řešení a materiály. Nejen odměnu ve výši 100.000 švédských korun, ale i slávu a pozornost loni na podzim přineslo vítězství v Bruno Mathsson Prize mladému finskému designérovi Ilkka Suppanenovi. Porota vybrala jeho práci především proto, že „…skvěle navazuje na tu nejlepší funkcionalistickou tradici skandinávského designu. Hledá nová řešení a materiálové postupy, které jsou opravdu inovativní,“ konstatovali porotci. Suppanen se narodil v roce 1968 na jihovýchodě Finska v městečku Kotka, posléze se přestěhoval do Espoo poblíž Helsinek. Moře a lodě jsou od dětství tím, co ho velmi inspiruje a přitahuje. A je to vidět jak na aktuálním projektu vily Ilo, tak na letním víkendovém bydlení, které připravuje pro jednoho klienta poblíž Turku. V polovině devadesátých let byl Suppanen členem skupiny mladých finských designérů, kteří kombinovali radikální (jak jinak) přístup k designu s formální citlivostí a velmi jasným a nezaměnitelným výrazem navrhovaných objektů. Z této doby také pochází jeho křesílko Airbag. Stačí málo: jeden přehnutý polštář, popruh, a levné a skladné sezení je na světě. Jeho Létající koberec je inspirován právě orientální pohádkou, zkušenějšímu oku neujde také vzdálená inspirace slavným Chaise C od manželů Eamesových. Ale možná, že to je jen tvarem skořepiny, na které se sedí. Ilkka Suppanen vystudoval architekturu na Technické Univerzitě v Helsinkách a poté interiérový a nábytkový design na University of Art and Design také v Helsinkách. V roce 1995 založil vlastní architektonické a designérské Studio Suppanen, které se zabývá nejen návrhy interiérů, ale i produktovým a konceptuálním designem. Mezi jeho klienty patří renomované firmy, jako je Artek, Axis, Cappellini, Ferlea, Lucente, Luhta, Nokia, Proventus design nebo třeba skandinávská automobilka Saab. Od roku 1996 také přednáší design na mateřské University of Art and Design, jeho práce dnes najdeme po celé Evropě, byl i na benátském Biennále, pravidelně jezdí do Milána… Tuto generaci mladých designérů bychom mohli označit za „nomády v prostředí informačního věku“, jak kdesi někdo trošku složitě napsal. Jinými slovy, nezáleží na tom, zda jste z finského předměstí, nebo americké pouště, důležitý je výsledek a schopnost prosadit se v době, která sviští na Internetu a všechno už tady vlastně bylo. Není to tak pravda, Ilkka Suppanen je výrazná osobnost, o které ještě uslyšíme, i když Skandinávie je daleko. -var- S použitím zahraničních materiálů Foto: archiv studia Suppanen Více na www.suppanen.com Související články:Světový design XI.: Verner PantonSvětový design X.: ŠpanělskoSvětový design IX.: Konstantin Grcic Světový design VIII.: Patricia UrquiolaSvětový design VII.: Terence ConranSvětový design VI.: CampanoviSvětový design V.: Thorsten van EltenSvětový design IV.: Finsko II.Světový design IV.: FinskoSvětový design III.: BelgieSvětový design II.: FrancieSvětový design I.: Skandinávie poprvé