Jeden z nejznámějších současných designérů z Francie říká, že designér především vytváří strategie zlepšující život...

Jean-Marie Massaud se narodil v roce 1966 ve francouzském Toulouse. Poté navštěvoval známou školu „Les Ateliers“, Ecole Nationale Supérieure de Création Industrielle v Paříži. Jeho spolupráce s Marcem Berthierem a jeho práce v oblasti projektování měst u něho vzbudily přání věnovat se také designu a architektuře. Vlastní studio Massaud zakládá v roce 2000 společně s Danielem Pouzetem. Od té doby realizovali společně řadu různých projektů, jmenujme například Tanabe House ve Fukuoka v Japonsku.

Středem jeho zájmu je vždy člověk... Jak osobně představil i letos na podzim v Praze na přednášce, jeho způsob práce obvykle jde za tím podstatným, hledá především smysl věci nebo projektu, její filozofickou hodnotu a životní vitality.

Massaudovy práce na poli designu produktů zahrnují od průmyslových výrobků až k nábytku. Během své praxe získal mnoho cen a jeho práce jsou zařazeny do stálých expozic ve velkých muzeích (Amsterdam, Chicago, Londýn, Paříž nebo Curych). V oblasti architektury se k Massaudovým dílům řadí známé projekty, jako prezentace firmy Renault na mezinárodních výstavách automobilů nebo obchody Lancôme v Paříži, New Yorku a Hong Kongu. V následujících letech bude dokončen jeho doposud největší architektonický projekt, velkolepý fotbalový stadion „Volcano“ pro padesát tisíc návštěvníků v mexickém městě Guadalajara.

Jean Marie Massaud pracuje na úspěšných projektech pro známé firmy, jako jsou Armani, Cacharel, Cassina, Cappelini nebo Baccarat. Společně se značkou Axor například vyvinul Massaud již v roce 2005 svou ideální představu koupelny v rámci projektu „Axor WaterDream“. Tato představa posléze získala konkrétní tvary v kolekci Axor Massaud.

„U Jean-Marie Massauda je ve středu zájmu člověk, jeho pocity a potřeby. Ve svém konceptu designu a prostoru neustále hledá elementární spojení s přirozeností. To se odráží v kolekci Axor Massaud“, hodnotí jeho přístup Philippe Grohe, vedoucí značky Axor. „Věřím tomu, že design může v člověku probouzet skutečné pocity“, říká Jean-Marie Massaud. Tyto vjemy chci vyvolat svými návrhy. Ale dobrý fyzický a emocionální pocit se u člověka může vyvíjet pouze v případě, je-li on sám v souladu se svým okolím. Proto Massaud hledá vždy perfektní vyváženost prostoru a produktu. Toho může být dosaženo pouze tehdy, když při návrhu nestojí v popředí pouze technologie.

Jean Marie Massaud letos také navrhl kolekci skla pro Moravské sklárny Květná (to byl také důvod, proč se objevil na podzim v Praze). Pro sklárny připravil kolekci Graal z ručně foukaného skla. Již dlouho toužil navrhnout skleničku. Impulz mu k tomu dala stará číše, kterou si koupil v Itálii. Pro Květnou vytvořil moderně archetypální soubor Graal, vyrobený ze silnostěnného skla s efektem lupy a zdobený platinou. Představuje "dokonalý kontrast mezi rustikálním a sofistikovaným" a každý jeho pohár ztělesňuje "křišťálový grál oděný do večerní róby". Jak dokázal při své prezentaci v Praze, je vtipný, zábavný, má přehled a jeho úspěchy, které sklízí jeden za druhým, jsou zcela zasloužené.

Kompletní portfolio a další informace o J. M. M. také na www.massaud.com. -var-S použitím zahraničních materiálů Foto: studio J. M. Massaud

Související články:Světový design XVII.: Eero AarnioSvětový design XVI.: Alfredo HäberliSvětový design XV.: Werner AisslingerSvětový design XIV.: Louise CampbellSvětový design XIII.: Marcel Wanders Světový design XII.: Illka Suppanen Světový design XI.: Verner Panton Světový design X.: Španělsko Světový design IX.: Konstantin Grcic Světový design VIII.: Patricia Urquiola Světový design VII.: Terence Conran Světový design V.: Thorsten van Elten Světový design IV.: Finsko Světový design III.: Belgie Světový design II.: Francie Světový design I.: Skandinávie poprvé