Přístřešek doplněný o lavičku, ale také informační panely. Přesně tak vypadá projekt české firmy So Concrete, která rozvíjí oblast robotických stavebních technologií. Firma navrhla a zrealizovala projekt tramvajové zastávky Výstaviště v pražských Holešovicích. Oproti jiným technologiím lze ušetřit až 60 procent spotřebovaného materiálu.

Jak vypadal proces navrhování?

Designér So Concrete Záviš Unzeitig o procesu navrhování říká: „Už při návrhu dochází k analýze konstrukce po statické stránce a pomocí topologické optimalizace je pak možné redukovat objem použitého materiálu. Estetické kvality a statické požadavky přitom zůstávají zachovány. Výsledné tvarosloví žeber odráží skutečné chování konstrukce při zatížení a přímo tak ukazuje síly, které v ní probíhají. Díky optimalizaci jsme pak místa s menší využitelností mohli z konstrukce odstranit a ušetřit 60 % materiálu. Výsledkem je perforovaná jemná struktura, která odolá stejnému zatížení jako plná betonová deska.“

Pracovalo se s kvalitními materiály

Zastávka se skládá z několika konstrukčních částí. Na ty byly použity různé druhy betonu a různé přístupy 3D tisku. Střecha i lavička jsou vyrobeny pomocí robotického 3D tisku. Sedací plochu lavičky netvoří rozptýlená výztuž z ocelových drátků, střechu ano. Při výrobě hlavic byly vyfrézované a vytisknuté formy, do nich byly vytištěny finální hlavice.

Zastávka za 24 hodin?

Firma pracuje s technologií, která je založena na třech pilířích – topologické optimalizaci, ultra-vysokopevnostním betonu a robotickém 3D tisku. Díky tomu bylo možné vytvořit základní konstrukci zastávky za neuvěřitelných 24 hodin.

Zdroj: So Concrete, linka.news