Stavební dělníci včera dokončili ražbu posledního tunelu budoucího úseku metra na trase C z Ládví do Letňan. Ražba zhruba 1350 metrů dlouhého tunelu mezi Prosekem a Letňany trvala zhruba rok. Už v květnu dělníci prorazili další téměř kilometrový úsek mezi Ládvím a Střížkovem. Nový úsek metra by měl být otevřen v roce 2008.

Dnes dokončenou ražbu neprovázely podle hlavního stavbyvedoucího Jiřího Junka z firmy Metrostav větší potíže. Obavy panovaly z toho, že tunel prochází v oblastech, které byly v minulosti poddolovány. Při průzkumech se ale nic neobjevilo, dělníci narazili jen na jednu malou šachtu, uvedl Junek.V jedné z částí byl tunel ražen i jen zhruba deset metrů pod domy. "Museli jsme být opatrní. Podařilo se nám to zvládnout," poznamenal stavbyvedoucí.Slavnostní prorážka důlním bagrem se konala v oblasti Klíčova. Dělníci a jejich vedoucí ji oslavili šampaňským.Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) je v podstatě hotov i hloubený tunel mezi Střížkovem a Prosekem. Výstavba tunelů zcela skončí příští rok, uvedl radní.Nový úsek podzemní dráhy o délce zhruba 4,6 kilometru bude mít tři stanice: na Proseku to budou Střížkov a Prosek, konečná bude v Letňanech. Soupravy obslouží území, kde bydlí přibližně 70.000 lidí. V Letňanech bude záchytné parkoviště pro 680 automobilů a autobusový terminál.Podzemní dráhu staví konsorcium firem Metrostav, Skanska a Subterra, které vyhrálo soutěž s cenou zhruba deset miliard korun. Další peníze budou stát technologická a jiná zařízení. Podle ředitele Dopravního podniku Tomáše Jílka přijde úsek zhruba na 15,5 miliardy korun. Dosud bylo proinvestováno 4,5 miliardy.Pražský magistrát bude muset řešit to, kde vzít na výstavbu metra peníze. "Letošek je plus minus pokrytý. Příští rok bude těžký," řekl Šteiner. Město podle něj čeká rozhodnutí, zda bude čerpat další část úvěru, který si na tyto účely vzalo od Evropské investiční banky.Metro také patří mezi investice, na které chce město použít peníze z fondu, do kterého ukládá peníze na budoucí splacení svých dluhů. Nedávno se rozhodlo o tom, že se tyto peníze utratí. Šteiner si opět postěžoval na podle něho nízký příspěvek státu na výstavbu podzemní dráhy. V návrhu státního rozpočtu pro příští rok je na metro stejně jako letos 420 milionů korun.

Zdroj: ČTK