Přestože se počet lidí, kteří zažívají úzkosti, nebo deprese, za poslední dva roky ztrojnásobil, stále se jedná o poměrně tabuizované téma. Ale i přes všechny mýty, pověry a předsudky se může stát, že se tento problém bude týkat přímo vás.

Co je úzkost? Kombinace nepříjemných pocitů

Úzkosti a úzkostná porucha obecně patří k nejčastějším duševním problémům. A náš způsob života tomu jde naproti – každý pociťuje tlak na výkon, nedostatek času, hromadu problémů, ale také nikdy nekončící stres. A právě nahromaděný stres spolu s únavou a dlouhodobým nedostatkem odpočinku mohou v mozku spustit reakci, při které je vyvolán strach. A ten nemusí být ani nijak konkrétní. Jen tam prostě je.

Podívejte se, jak zastavit záchvat úzkosti:

Zdroj: Youtube

Úzkosti se u vás nerozvinou ze dne na den. Většinou jde o dlouhodobou kombinaci stresu, málo odpočinku a obav.

Mezi nejčastější spouštěče úzkosti patří:

  • dlouhodobý stres,
  • nedostatečný odpočinek,
  • nekvalitní spánek,
  • špatné stravování,
  • strach z budoucnosti,
  • léky.

Jak jsme již řekli, úzkostem předchází dlouhodobý stres. Poznáte ale, kdy se jedná jen o silnější stresovou reakci a kdy jde o opravdovou úzkost?

STRES

Stres můžete chápat jako krátkodobou reakci na aktuální nebezpečí. Obvykle reagujete na konkrétní reakci a po jejím odeznění jste časem opět v klidu. Je to přirozený způsob, jakým se tělo brání v pro něj nebezpečné situaci.

ÚZKOST

Naproti tomu je úzkost dlouhodobou obavou z něčeho neurčitého. Může trvat jen několik málo vteřin, ale klidně i několik měsíců. Nejde o obranný mechanismus jako u stresu. Pokud úzkost trvá dlouho, může se změnit v duševní onemocnění.

Jak poznáte úzkosti?

Mezi příznaky úzkosti patří:

  • přetrvávající strach a obavy z budoucnosti,
  • napětí ve svalech,
  • tlak na hrudi,
  • podrážděnost,
  • pocit, že nemůžete pořádně dýchat,
  • trávicí problémy,
  • nemůžete se pořádně soustředit,
  • bolí vás hlava,
  • jste roztěkaní.

Máte úzkosti?

Pokud váháte, jestli máte úzkosti, nebo ne, věřte nám, že to poznáte spolehlivě. Když vás úzkost přepadne, budete mít pocit strachu neurčitého druhu, současně můžete být zmatení. Při úzkosti jsou běžné pocity napětí, nepříjemné a vtíravé myšlenky, ale i fyzické projevy (pocení, bušení srdce, tlak na hrudi, motání hlavy, zvýšený krevní tlak, napjaté svaly). A i přes to, že si můžete uvědomovat, že je váš strach neopodstatněný, těmto projevům nezabráníte.

Úzkost může mít i záchvatovitý charakter. Strach může být tak intenzivní, že spolu s fyzickými projevy vás úplně vyřadí. Vaše hlava bude bombardována spoustou myšlenek, obavami, hrozbami. A váš mozek může být tak přesycen, že už vše nepojme. A pak může vypovědět některou funkci – zrak, myšlení, paměť. V extrémních případech může dojít ke ztrátě vědomí.

Na co si dát pozor: Pokud úzkost nebudete dlouhodobě řešit, mohou vaše problémy vyústit v panickou ataku, úzkostnou poruchu a podobně.

Kdy vyhledat pomoc odborníka?

Pokud pociťujete úzkost a současně u vás dochází k nepříjemným fyzickým reakcím, jako jsou bušení srdce, stažený žaludek i hrdlo, sucho v ústech, tlak na hrudi, brnění končetin a jiné, je vhodné navštívit odborníka. Psycholog vám může nabídnout svoji pomoc, případně může usoudit, že je potřeba spolupracovat také s psychiatrem.

Jak bojovat proti úzkosti?

Pokud jsou úzkosti velké, je nutné navštívit odborníka. Nicméně s mírnější úzkostí vám může pomoci:

  • Kontrolované dýchání – můžete vyzkoušet různé dechové techniky. To, že se soustředíte jen na svůj dech, vás odvede od nepříjemných myšlenek a zklidní vás. Jde o způsob, jak zmírnit záchvat úzkosti.
  • Meditace – díky meditaci se soustředíte na přítomnost a budete vnímat své tělo. Oprostíte se od obav z budoucnosti a zklidníte svou hlavu.
  • Nezapomínejte na dostatečný spánek.
  • Vyhýbejte se alkoholu – ten vám sice zvýší hladinu serotoninu, díky kterému se cítíme lépe, můžete si ale zadělat na velké problémy. Lidé závislí na alkoholu mají tuto hladinu naopak nižší.
  • Začněte pravidelně chodit na procházky, zařaďte i uvolňovací cvičení.
  • Můžete vyzkoušet i doplňky stravy: hořčík, vápník, šišák bajkalský, třezalka tečkovaná nebo kozlík lékařský.

Zdroj: kristynamasova.cz, brainmarket.cz, zzmv.cz, adicare.cz, hedepy.cz