Za proměnlivou pravdou o vejcích stojí celá řada vědeckých výzkumů, které se ale čas od času významně liší. Jablkem sváru je odedávna cholesterol. A tak trochu se zapomíná, že vajíčka obsahují i něco jiného, co organismu naopak svědčí.

Podceňované benefity

Ve vajíčkách najdete například karotenoidy lutein a zeaxantin prospívající zraku (karotenoidy chrání sítnici oka před poškozením, snižují riziko věkem podmíněné makulární degenerace). Vaječný bílek nabízí bílkoviny, které jsou z více než 90 procent dobře stravitelné a využitelné, navíc mají hodně esenciálních aminokyselin, jež naše tělo potřebuje, ale neumí si je samo vyrobit.
Dále vejce nabídnou spoustu vitaminů, vlastně celou základní řadu kromě „céčka“. Například vitamin D podporuje stavbu kostí. A rovněž minerálů, zmiňme železo, fosfor, draslík, zinek nebo selen.

Čtěte také

Čtěte také

Velikonoční mazanec, který nepraskne

Jablko sváru

Koncem 60. let proběhly výzkumy, které vejce „stáhly“ z horních příček populárních surovin kvůli cholesterolu ve žloutku. A pak to šlo jako na horské dráze, pár let se držela na výsluní, pak zase obliba klesla. Přesněji, v době neobliby se nezatracovalo vejce jako celek, nýbrž žloutek obsahující cholesterol.
Jak si stojí vajíčková bitva dnes? Zdravému člověku by 1 až 2 dvě vejce denně měla jen prospět, naopak nemocní lidé s vyšší hladinou cholesterolu, s vyšším rizikem srdečních chorob (třeba i kuřáci) nebo diabetici 2. typu se musí mít na pozoru, teoreticky se jim doporučují 3 vejce týdně.

Oblíbené volské oko připravíte i na troše másla Autor: Shutterstock

Nejde jen o množství

Riziko nezdravé hladiny cholesterolu je však třeba vnímat v mnoha souvislostech. Jednou z nich je doba, kdy vejce konzumujete. Stačí je nebaštit pozdě večer, ale dát si je třeba na snídani nebo oběd, a hladina takzvaně zlého cholesterolu se sníží.

Další plusy na miskách vah

Také je rozdíl, jak se stravujete. Zda jíte vejce vařená přidaná do zeleninových salátů nebo si dáte k snídani vajíčko na hniličku, a vůbec se orientujete na odlehčenou stravu. Nebo je konzumujete v rámci hutné české kuchyně, případně na slanině a se spoustou tuku.
Což vlastně souvisí s další informací. Některé výzkumy totiž potvrzují, že většinu cholesterolu v těle tvoří játra, ale na základě nasycených tuků ve vaší stravě. A zrovna vejce jich obsahuje opravdu málo.

Čtěte také

Čtěte také

Dokonalý větrník. Jako od cukráře

S rozumem v hrsti

Pokud jste zdraví, pak vám jedno vejce denně bude opravdu jen svědčit. Podpoří vaši obranyschopnost, funkci štítné žlázy i dobrý stav zraku. Budete mít více energie, únava vás tolik nepotrápí, stres se zdá být snesitelnější a lebedit si bude i váš mozek. Současně přispějete aspoň nějakou měrou k balíčku preventivních opatření proti metabolickému syndromu i chorobám srdce a cév.
A chronicky nemocní? Ani ti by neměli vajíčka opomíjet, jen si jich dají několik týdně. Zkrátka u nich skutečně platí, že méně bude více.

Zdroj: Mojezdravi.cz, Vimcojim.cz