Největší inspirací pro přední i méně známé značky byla zjevně doba před padesáti lety. Naprostým hitem, jímž firmy počalounily metry a metry ploch sedacího nábytku, bylo buklé, látka, z níž vystupují nopky a smyčky. Barvy zase namáčely v retro paletě pastelů, odstínů hnědé, béžové a rezaté, k nimž dodávaly džínově modrou. V instalovaných pokojích pamětníci mohli najít lustry – koule, které se kdysi podomácku vytvářely s pomocí vodního skla, a jako dekorace dýhované hnědo-hnědé obrázky. Českou tvorbu předvedl například tradiční výrobce ručně ohýbaného nábytku TON. Na stánku představil rozšířené kolekce nábytku a výsledek spolupráce se zahraničními designéry – studiem Claesson Koivisto Rune a Kaschkasch.
Čeští světlonoši na scéně
Souběžně s hlavním veletrhem probíhal na Rho-Pero také objemem menší a tematický 31. ročník mezinárodní výstavy Euroluce. Potvrdil pověst nejmodernější akce v oblasti designu, udržitelnosti a hledání úspor energie. LED zdroje s nízkou spotřebou a vysokou účinností jsou stále populárnější a při výrobě řada značek používá recyklované nebo recyklovatelné suroviny. Mezi trendy nechyběly koncepty inteligentního osvětlení pro lepší komfort, bezpečnost a úspornost. Organizátoři poskytli vystavovatelům takřka 30 000 m² ve čtyřech pavilonech.
Tradiční se už stala účast předních českých skláren. Značka Bomma představila čtyři novinky z křišťálu – kupříkladu svítidlo Mussels připomínající zavěšené mušle. Zářící a v loňském roce oceněné tři kolekce přivezla značka Brokis. Další čeští výrobci vsadili na velké světelné objekty. Modulární koncept Crystal Grid vznikl v Preciose díky inovativním technologiím. Drobné bublinky vytvářejí v křišťálových komponentech jiskřičky a zintenzivňují svit. Lasvit instaloval čtyřmetrový Mrak ze skla a optických vláken. Světelný zážitek umocnil na zakázku namíchaný parfém a skladba od hudebníka Olivera Torra inspirovaná projektem. Svítidla na výstavě (závěsná, nástěnná, stolní, ale i světelné objekty) měla organické i minimalistické tvary různých podob, někdy až sošné.
Výrobci stále častěji zařazují do portfolia venkovní svítidla. Kdo čekal jen kov a sklo, byl překvapený, které materiály designéři používají a jaké originály vytvářejí. Často (úměrně retro trendům) se ke slovu dostávají dřevo, textilie i kámen.
Chcete číst dál?
- jaká byla atmosféra veletrhu po dvou covidových letech
- která hlavní témata výstavě vládla
- jak vypadala spolupráce milánského Muzea umění a designu a Moravské galerie Brno
- kteří další (nejen) čeští designéři a firmy představili svou tvorbu