Německý designér Werner Aisslinger (*1964) je absolventem berlínské Hochschule der Künste. Ještě během studií pracoval u designéra Jaspera Morrisona. V roce 1993 si v Berlíně založil vlastní studio.

Pracuje pro špičkové designové firmy, jako například Magis, Cappellini, Lufthansa, Vitra, Hugo Boss nebo Mercedes-Benz. V letech 1994 - 1997 působil jako hostující profesor na HdK Berlin a na Lahti Design Institute ve Finsku. Od roku 1998 do roku 2005 byl profesorem produktového designu na Hochschule für Gestaltung v Karlsruhe. Werner Aisslinger navrhuje převážně nábytek, ale nebojí se ani inovativních projektů, před několika lety tak na přehlídce DesignMai v Berlíně představil projekt Loftcube. Jde o koncept kompaktního domu, který je umístěný na střeše jiného domu a který řeší problém maximálního využití prostoru a života ve velkoměstě.

Werner Aisslinger






Aisslingera fascinují moderní technologie a materiály. Jak vidí budoucnost designu? „Myslím, že minimalismus tak, jak se v designu projevuje v posledních desetiletích, postupně pomine. A hlavní slovo budou hrát opět čistota tvarů, sofistikované využití moderních materiálů a nových technologií. Historicky vzato to byli vždycky vizionáři, kdo posunoval design dál,“ říká Aisslinger. Produkty v nejbližší budoucnosti podle něho budou kombinovat v maximální možné míře funkční aspekty se sociálními, vždy půjde o vztah mezi emocemi a moderními technologiemi, které dnes jdou mílovými kroky kupředu, dodává.

Loftcube pro městské nomády

Projektem, který mu přinesl mezinárodní pozornost, byla obytná buňka – dům na domě nebo – chcete-li – kostka na střeše – Loftcube. „Představuji si jistou skupinu lidí, kteří vědí, že život na střechách vysokých domů nabízí zvláštní kvality. Jako když první hippies v roce 1965 zakládali svá dočasná městečka v Coloradu ve Spojených státech anebo kalifornští hippies uváděli v život myšlenky architekta Buckminstera Fullera,“ říká o celkovém konceptu několik let starého experimentu Aisslinger.

Je libo kostku?

Vždy ho zajímala modulová architektura a experimenty šedesátých let. A tak je spojil a aplikoval na styl života „novodobých nomádů“. Že jste toto označení ještě neslyšeli? Jsou to podle Wernera Aisslingera městští lidé, kteří se stěhují mezi evropskými městy a kterým by taková mobilní buňka vyřešila bytovou situaci. Mají flexibilní minimalistický životní styl a ocení bydlení na střechách, charakterizuje německý designér svůj projekt. Na vysokých domech je dostatek světla a nabízejí skvělé výhledy na město. Podle něho není Loftcube svévolný a nereálný design, ale naopak nabízí nové sociální myšlenky a pohled na bydlení ve městě.

Modul Loftcube může být na rovnou střechu o ploše zhruba čtyřiceti metrů čtverečních dopraven vrtulníkem nebo jeřábem. Je ideální pro jednoho, maximálně dva obyvatele. Prototyp Loftcube byl představen ve dvou verzích - jako byt a kancelář. Studio W. Aisslingera na něm spolupracovalo s firmou DuPont, která zde uplatnila své materiály Corian, Zodiaq a Ankron. Pro sériovou výrobu bohužel nebyla zrovna vhodná doba, ale podařilo se mu postavit několik domů na podobné bázi.

Zcela ekologicky

Poslední dobou se zabývá designem hlavně nábytku a doplňků. Jeho asi nejpropagovanější a nejznámější dílo poslední doby je Hemp Chair, tedy židle kompletně ekologická. Společně s odborníky z BASF vytvořili materiál, který je spletený z přírodních vláken a i odpadní produkty při výrobě jsou minimální. Vlastně žádné. Je to jen voda. Židle je lehká, skladná a hlavně prvotřídně ekologická.

Foto: Studio Werner Aisslinger