Stručný souhrn z článku:

  • Zázvor, nadzemní oddenek rostliny, se používá jako koření a má léčivé účinky, například při nachlazení.
  • Jeho nadměrná konzumace může být nebezpečná pro lidi s určitými zdravotními problémy a může ovlivnit účinnost léků.
  • Doporučuje se dodržovat maximální denní dávku, která je pro sušený zázvor 1 gram a pro čerstvý 4 gramy.

Tento souhrn byl vytvořen pomocí AI a je kontrolován redakcí.

Ačkoli se o něm často mluví jako o kořenu, ve skutečnosti se jedná o nadzemní oddenek rostliny s názvem zázvor lékařský. Dužina má žlutou barvu a velmi výraznou až ostrou chuť.

Pěstuje se především v Indii, Číně, Japonsku, mezi významné producenty patří také Jamajka a západoafrické země. Jako koření byl u nás známý už ve středověku a důležité místo si získal také v lidovém léčitelství.

Kandovaný zázvor můžete přidat do perníku, sušenek, zavařenin, čaje nebo si ho dopřát jako zdravou sladkost. Jeho domácí výroba je snadná, podívejte se:

Zdroj: Youtube

Jak pomáhá?


Nejčastěji se zázvor užívá jako prevence proti nachlazení nebo ke zmírnění jeho symptomů. Aromatické silice obsažené v dužině příznivě působí na trávicí systém, pomáhá při zvracení, nechutenství a nevolnostech – včetně těhotenských.

Má silné zahřívací účinky, podporuje krevní oběh a správnou funkci dýchací soustavy. Obvykle se podává ve formě čaje, který se připravuje z čerstvého oddenku a doplňuje citronem a medem. Použít lze ale i zázvor sušený.


Kdo by se měl zázvoru vyhnout?

Přestože se zázvor často označuje jako všelék, v některých případech je jeho užívání nevhodné, a dokonce i nebezpečné.

Vyhněte se mu, pokud se léčíte se žaludečními vředy nebo jiným zánětlivým onemocněním trávicí soustavy. Jeho ostrá chuť působí dráždivě a může obtíže zhoršit. Nedoporučuje se osobám s kardiovaskulárním onemocněním, vysokým tlakem a nemocnými ledvinami.

Pokud dlouhodobě užíváte jakékoliv léky, poraďte se ohledně konzumace zázvoru se svým lékařem. Jeho působením totiž může docházet ke špatnému vstřebávání nebo příliš pomalému vylučování látek z těla, což má vliv na správnou účinnost léku i celkové zdraví.

Maximální denní dávka platí pro všechny

I když vás žádné nemoci netrápí a zázvor užíváte jako prevenci nebo pomocníka při nachlazení, nepřekračujte denní doporučenou dávku. Nadměrné množství může vyvolat zažívací obtíže, průjem, bušení srdce, podráždění sliznic a také vyrážku. V případě sušeného zázvoru je to 1 gram, v případě čerstvého 4 gramy. Těhotné ženy by neměly konzumovat více než 1 gram čerstvého zázvoru denně.

Zdroj: www.herbalus.cz, www.vimcojim.cz