Rostlinné sirupy se používají na dochucení kaší, lívanců, vaflí, jogurtu, tvarohu a setkat se s nimi můžete i v receptech na „zdravější“ moučníky. K těm nejznámějším druhům se řadí javorový, agávový, rýžový a datlový sirup, v obchodech seženete i kokosový, kukuřičný nebo špaldový.

Jejich největší předností je zajímavá chuť, oproti klasickému cukru jsou také bohatší z hlediska minerálů a vitaminů. Možná vás ale překvapí, že obsahem glukózy, fruktózy a sacharózy se od klasického cukru zase tolik neliší, a pokud jsou v jídelníčku příliš často ve větším množství, na váze se projeví úplně stejně.

Sladký kořen čekanky

Čekankový sirup je v řadě rostlinných sirupů výjimkou, protože jeho chuť má na svědomí vláknina inulin, která je přirozeně sladká a současně obsahuje minimum kalorií. Pro srovnání – běžný rostlinný sirup má přibližně 350 kalorií na 100 gramů a v tomto množství najdete 87 gramů sacharidů.

V případě čekankového sirupu se ve stejném množství ukrývá přibližně 5 gramů sacharidů a 155 kalorií. Konkrétní hodnota se může lišit v závislosti na konkrétním výrobci, ale stále se jedná o několikanásobně nižší čísla než u ostatních druhů sirupů.

Čekankový sirup mohou i diabetici

Zařazením čekankového sirupu do jídelníčku si nejen osladíte život, ale podpoříte i zdraví střevní mikroflóry. Inulin jakožto vláknina rozpustná ve vodě podporuje správné trávení, zvyšuje pocit sytosti po jídle, nevyvolává výkyvy glukózy v krvi a pomáhá regulovat její hladinu. Díky tomu mohou čekankový sirup konzumovat i diabetici.

Nevýhoda? Dejte si pozor na množství

Vysoký obsah inulinu v čekankovém sirupu z něj dělá skvělý zdroj vlákniny, ze stejného důvodu je ale třeba si hlídat jeho denní příjem. Ten by měl činit zhruba 10–20 gramů denně.

Při vyšším množství může totiž způsobovat nadýmání a trávicí obtíže. Pozor si dejte také na podávání čekankového sirupu dětem. Jejich denní doporučený příjem vlákniny je totiž mnohonásobně nižší než u dospělých.

K čemu se čekankový sirup hodí?

Sirupem z čekankového kořene si můžete osladit čaj, limonádu, mléčné koktejly, smoothie, ovesnou, pohankovou i krupicovou kaši, hodí se do jogurtu i k oslazení tvarohu. Použít ho lze také na pečení.

V tomto případě je ale potřeba myslet na to, že se jedná primárně o vlákninu a navíc v tekuté formě – těsto se bude chovat jinak a ovlivní se tím i jeho konzistence. Čekankový sirup se hodí spíše do litých těst, v klasických receptech jím můžete nahradit část cukru a tuku.

Zdroj: www.diastyl.cz, www.vitalia.cz

Související články