Každý, kdo se zajímá o zdravou výživu nebo se snažil shodit přebytečná kila, se zaručeně setkal s doporučením zařadit do jídelníčku ovesné vločky. Tahle nenápadná obilnina na to sice nevypadá, ale je skutečným klenotem, který prospívá organismu v mnoha ohledech.

V první řadě je cenným zdrojem obou druhů vlákniny, tedy rozpustné i nerozpustné, které mají zásadní vliv na zdraví střev a trávicí procesy, pozitivně ovlivňují hladinu cholesterolu a prodlužují pocit sytosti. Ovesné vločky se řadí mezi komplexní sacharidy, což znamená, že z nich tělo uvolňuje energii postupně a po konzumaci nedochází k prudkému nárůstu hladiny cukru v krvi.

Jíte ovesné vločky?

Ano, snažím se každý den 40 %
Ano, ale jen občas 47 %
Ne, ale chci to změnit 11 %
Ne, nechutnají mi v žádné podobě 3 %

Bílkoviny v ovesných vločkách

Možná vás překvapí, že ovesné vločky jsou také dobrým zdrojem rostlinných bílkovin – ve 100 gramech jich najdete 14 gramů. V kombinaci s dalším zdrojem proteinů tak snadno vytvoříte výživnou snídani nebo svačinu, která obsahuje dostatek všech důležitých živin.

Mimo to jsou bohaté na vitaminy B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin) a B6, které jsou klíčové pro energetický metabolismus a nervový systém. K dalším cenným látkám patří železo, hořčík, fosfor, zinek a mangan, jež ovlivňují správné fungování imunitního systému, kostí a celkového zdraví.

Kaši jíst nemusíte, zkuste to jinak

Ne každý se ráno probouzí s nadšením, že bude snídat ovesnou kaši. Někomu vadí konzistence, jinému chuť, a tak na vločky zanevře úplně. Řada lidí je také považuje za potravinu vhodnou především do redukční diety, ve skutečnosti bychom si je ale měli pravidelně dopřávat všichni, protože jejich benefity pro celkové zdraví jsou opravdu široké. A vůbec nemusí jít o hubnutí. Pokud hledáte způsob, jak je zařadit do jídelníčku, máme pro vás jednoduchý trik.

Použijte mixér

Nejjednodušší způsob, jak využít benefity ovesných vloček, je počítat s nimi jako s ingrediencí při každodenním vaření. Pro začátek vám pomůže, pokud vločky rozmixujete a uložíte do dózy, kterou budete mít v kuchyni při ruce.

Nepotřebujete žádný speciální přístroj – bohatě vám postačí obyčejný ruční mixér s přídavnou nádobou, poradí si s nimi i smoothie maker. Vzniklou ovesnou „mouku“ přesypte do uzavíratelné nádoby a průběžně přidávejte do jídla.

Jak vařit s ovesnými vločkami?

Jakmile budete mít rozmixované vločky po ruce, objevíte desítky způsobů, jak je použít – a v mnoha případech o nich ve výsledném jídle ani nebudete vědět. Skvěle fungují v zeleninových i masových polévkách, které výborně zahustí, ale neovlivní jejich výslednou chuť. Přisypat je můžete do směsi na sekanou, do drůbežích i zeleninových karbanátků, nákypů, zeleninových placek nebo vaječné omelety.

Při pečení domácích moučníků můžete vločkami nahradit část mouky, hodí se i do těsta na chleba, housky, palačinky, lívance, koláče, sušenky nebo muffiny. Přisypat je lze i do smoothie nebo mléčných koktejlů. Někdy použijete jednu lžíci, jindy více, ale postupně se stanou ovesné vločky běžnou součástí vašeho jídelníčku, který bude bohatší na vlákninu a spousty cenných látek.

7 důvodů, proč jíst ovesné vločky

  1. dodají tělu energii
  2. podporují zdravé hubnutí
  3. pomáhají snížit hladinu cholesterolu
  4. přispívají k vyrovnané hladině krevního cukru
  5. mají pozitivní vliv na imunitu
  6. jsou skvělým zdrojem vlákniny
  7. obsahují důležité vitaminy a minerální látky

Zdroje:

Související články