Důvodů, proč alespoň občas zabrousit do bezmasých vod, je hned několik – a nemusíte být ani vegan nebo vegetarián. Začít můžeme finanční stránkou – maso patří mezi nejdražší položky jídelníčku a jeho částečné omezení může rodinné pokladně výrazně ulevit.

Navíc ho podle odborníků jíme mnohem více, než je potřeba, což může mít negativní dopad na zdraví – například v podobě zvýšeného cholesterolu, onemocnění trávicí soustavy nebo ledvin. Roli hrají i ekologické důvody – produkce masa podle vědců zatěžuje životní prostředí.

Kromě luštěnin patří k nejpopulárnějším „náhražkám“ masa výrobky ze sójových bobů – tofu a tempeh. Velmi rozšířený je také seitan, který si v tomto článku představíme podrobněji.

Pšeničné maso

Přezdívku pšeničné maso si seitan nevysloužil náhodou – vyrábí se totiž z pšeničné mouky, která se proplachováním zbaví škrobu a látek rozpustných ve vodě. Technicky vzato se jedná o čistý lepek – rostlinnou bílkovinu, která dodává těstům pružnost a soudržnost.

Přestože je v posledních letech lepek démonizován, jeho konzumace podle odborníků na výživu nemá pro zdravého člověka žádná rizika. Vyhýbat se mu musejí pouze osoby s alergií, intolerancí a celiakií. Pokud nemáte problém s běžným pečivem, můžete seitan bez obav zařadit do jídelníčku. Oceníte ho i při dietě nebo sportu - 100 g seitanu obsahuje 21 g bílkovin, 7 g sacharidů a 1,5 g tuku.

Domácí výroba seitanu

Seitan běžně seženete v obchodech se zdravou výživou a větších supermarketech, vyrobit si ho ale můžete i doma za pár korun, a to dvěma způsoby.
Na internetu nebo specializovaných obchodech běžně seženete pšeničnou bílkovinu (lepek) v prášku. Tu poté smícháte s vodou a kořením, vypracujete kompaktní těsto a necháte ho po porcích vařit v páře nebo ve vývaru zhruba 45 minut. Na přesný postup se můžete podívat v tomto videu:

Zdroj: Youtube

Na druhý způsob výroby seitanu budete potřebovat pouze pšeničnou hladkou mouku a vodu. Z 1 kilogramu mouky a 500 ml vody nejdříve vytvořte soudržné těsto. Nechte ho hodinu odležet a poté ho vložte do velké mísy s čistou studenou vodou.

Hnětením ve vodě se postupně začne vyplavovat škrob – jakmile bude voda bílá jako mléko, vyměňte ji za čistou a pokračujte stejným způsobem, dokud nebude voda zcela čistá. Obvykle je třeba ji vyměnit čtyřikrát až pětkrát.

Vzniklou hmotu poté nakrájejte na kousky a vytvořte z nich placky nebo bochánky. Ty vařte v zeleninovém vývaru 45-60 minut. Uvařený seitan nechte vychladnout a uložte do lednice nebo ihned zpracujte dle vybraného receptu. Na přesný postup se můžete podívat v tomto videu:

Zdroj: Youtube

Jak ho využít v kuchyni?

Výhodou seitanu je neutrální chuť, kterou lze libovolně měnit pomocí koření nebo marinád. Ve srovnání s tofu má pevnější konzistenci a strukturu připomínající maso. Připravit z něj můžete guláš, špízy, řízečky, nudličky na „čínu“, hodí se do burgerů, tortill, sendvičů i k tradičním omáčkám. Lze ho i grilovat, zapékat, smažit nebo použít místo masa do polévek.

Zdroj: www.jimejinak.cz, www.vegmania.cz, www.institutmodernivyzivy.cz

Související články