Přestože se AI stále zdokonaluje a pořád se o ní píše a mluví, prakticky to zatím vypadá jako "mnoho povyku pro malý užitek". Aktuální výzkumy totiž napovídají, že umělou inteligenci v běžném životě (pro vlastní potřebu, v soukromí) mnozí lidé neumí používat. Ale přesto po AI pořád něco chceme. Co nás nejvíce zajímá?

Každá novinka má své plusy a minusy. Bojíte se, že kvůli umělé inteligenci přijdete o práci?

Zdroj: Youtube

Umělá inteligence je všude

Pořád musíme s někým komunikovat, a AI nám to usnadní - pomůže s tvorbou textu i gramatikou, s obojím má mnoho obyčejných lidí stále potíže. Umělá inteligence najde odpovědi na vaše otázky. Dokáže navrhnout na míru třeba nedělní výlet nebo doporučí, co vařit podle obsahu vaší ledničky. A také čím se bavit, nabídne film, hudbu nebo videa podle vašich preferencí.

Pokud zvažujete proměnu nebo rekonstrukci interiéru, ať už máte rodinný dům, nebo žijete v bytě, i s tím se můžete "obrátit" na umělou inteligenci.

AI využívá řada aplikací, ať už se chcete vyznat v obří domácí knihovně, začít cvičit, nebo jíst zdravě a hubnout. Pronikla do smart domácností (ovládání spotřebičů, osvětlení, tepla atd., jejich propojení), chrání vaše bezpečí (chytré kamery) a tak bychom mohli pokračovat.

Žádný fejk, tohle je realita

Podle průzkumu Intelligent Living: How AI is enhancing everyday experiences společnosti Samsung Electronics, kterého se zúčastnilo 11 000 dotazovaných z 10 evropských zemí, více než polovina Evropanů od AI očekává: usnadnění praktické stránky života, chodu domácnosti a zábavu.

Jaká je skutečnost? AI rozumí a v běžném (soukromém, rodinném) životě ji dobře používá 15 procent Evropanů. Ovšem 38 procent si s AI úplně neví rady, nevyzná se v ní.

Co od AI chceme v domácnosti

  • Pomoc s uklízením: 33 procent dotazovaných by ocenilo, kdyby AI řešila úklid místo nich.
  • Pomoc s řízením chytré domácnosti: 24 procent dotazovaných právě tento požadavek považuje za nejdůležitější vlastnost AI.
  • Pomoc s nakupováním a vařením: o tohle stojí 23 procent dotazovaných.
  • Pomoc s rodinnými financemi: vítá asi každý 5. dotazovaný (21 procent respondentů).

Umělá inteligence a zážitky

Řada výrobců investuje do umělé inteligence spoustu času i finančních prostředků. Například Samsung investuje do vývoje umělé inteligence už víc než deset let, za tuto dobu vyvinul své produktové portfolio do podoby, v níž umělá inteligence obohacuje prakticky každou kategorii od televizorů a lednic až po vysavače nebo chytré telefony.

Umělá inteligence může pomoci k lepší dostupnosti obsahu. Televize převádí inteligentní systém titulky na mluvenou řeč pro uživatele se zrakovým postižením, chytré telefony využívají umělou inteligenci ke generování titulků, tentokrát kvůli zpřístupnění hovorů sluchově postiženým.

U digitálních spotřebičů používá Samsung umělou inteligenci třeba k hands-free otevírání dveří u lednic, což se hodí lidem s pohybovými komplikacemi. Umělá inteligence například dokáže přispět ke snížení potravinového odpadu – kontroluje, co je v lednici a jak je to čerstvé, a pak doporučí recept, co z domácích zásob uvařit.

Platforma SmartThings dokáže spotřebiče propojit (a s nimi tisíce dalších kompatibilních zařízení) do personalizovaného a snadno ovladatelného domácího ekosystému. V něm mohou být některé produkty monitorovány, využívají AI Energy Mode, který pomáhá spotřebičům šetřit energii i náklady. Další příklady využití a možnosti propojení můžete najít v materiálu Jak umělá inteligence umožňuje upravit moderní technologie na míru. Přečíst si samozřejmě můžete i původní výzkum Jen 15 % Evropanů ví, jak využívat umělou inteligenci v každodenním životě.

Zdraví a zábava

Na aktuálním výzkumu nás zaujal právě rozdíl mezi tím, po čem toužíme, a tím, zda k tomu dokážeme či chceme AI využít. Uveďme si to na příkladu zdraví a zdravého životního stylu.

Například téměř každý třetí člověk má zájem s pomocí AI zlepšit spaní a věci s tím související, asi 34 % dotazovaných stojí o doporučení, jak změnit životní styl na základě informací o svém zdraví a kondici. Nicméně pouze 17 procent lidí, kteří chytré technologie zatím prakticky neaplikují, si to dokáže reálně představit.

Velký rozdíl mezi přáním a realitou je i u nejoblíbenější domácí relaxace - sledování televize. Přestože stojíme o lepší obraz a zvuk pomocí AI, asi 28 % dotazovaných tvrdí, že se o funkce umělé inteligence v této oblasti nezajímají.

Ale co není dnes, může být za pár měsíců jinak. Stačí si připomenout, jak AI vtrhla do našich životů zhruba před 2 lety. A co jsme o ní tenkrát věděli?

Související články