Stručný souhrn z článku

  • Vracení nevhodných vánočních dárků závisí na typu obchodu a pravidlech prodeje.
  • U e-shopů platí 14denní lhůta pro vrácení zboží, u kamenných obchodů to není standard.
  • Vracet zboží může jen kupující, ale lze sepsat postoupení práv z kupní smlouvy.

Tento souhrn byl vytvořen pomocí AI a je kontrolován redakcí.

I mezi svátky se obchody plní, často ale lidmi, kteří chtějí vrátit nevhodný vánoční dárek. Vyplatí se znát základní pravidla, abyste nebyli zbytečně zklamaní. Co je běžné a co už ne? A kdo hradí náklady spojené s vrácením dárku?

Víme, jak odolat falešným slevám a odhalit reklamní triky obchodníků:

Zdroj: Youtube

Nikdo není dokonalý

Obdarovat někoho s dobrým úmyslem ještě neznamená, že se dárce trefil. Třeba si obdarovaný pod stromeček přál… Novou peřinu, rychlovarku nebo sadu příborů na stolování či cokoliv jiného. A našlo se více Ježíšků, kteří jeho přání splnili. Prostě nevhodný dárek. Můžete ho odnést do obchodu, kde byl pořízený, a dostat bez řečí peníze zpět?

E-shopy poprvé aneb Pravidlo 14 dnů

Kdyby šlo o zboží s vadou, pak ho musíte reklamovat. Ale pokud jste jen koupili něco, co obdarovaný nevyužije, nechce a možná se mu to ani za mák nelíbí, patrně to plánujete vrátit. Právnicky řečeno: hodláte odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu. Obecně u distančního prodeje (nejčastěji jde o nákup přes e-shop nebo po telefonu, mimo obchodní prostory) na to máte 14 dnů.

E-shopy podruhé aneb I tohle je dobré vědět

  • - Není podstatné, zda nevhodný dárek kupující vyzvedl osobně, přišel mu poštou, nebo ho dovezla kurýrní služba.
  • Jestliže prodávající kupujícímu nesdělil možnost odstoupení od kupní smlouvy, doba vrácení zboží se prodlužuje ze 14 dnů na 1 rok (ode dne, kdy bylo zboží doručené).
  • Když se odstupuje od kupní smlouvy bez udání důvodu, náklady na vrácení zboží jdou z kapsy spotřebitele.
  • Lze se setkat i s tím, že prodávající trvá na vrácení zboží v původním obalu. Ale v oněch 14 dnech na takový požadavek nemá právo.

E-shopy potřetí aneb Velká vánoční výhoda

Mnohé e-shopy s podobnou situací v povánočním čase počítají. A prodlužují ony 2 týdny, často až do konce ledna. Ale to si musíte ověřit u konkrétního prodejce, je to dobrá vůle obchodníků, nikoliv povinnost. Ověřte si i to, zda vám i v této prodloužené době vrátí peníze. Nebo bude chtít, abyste si v dané hodnotě koupili něco jiného. Případně nabídne peněžní poukázku v hodnotě nevhodného dárku – zde se podívejte na datum, do kdy poukázka platí, abyste ji stihli včas využít. A pokud už byla daná věc použitá, je možné, že vám obchodník vrátí o něco nižší částku, než kolik se za ni zaplatilo při nákupu.

Kdo má nevhodný dárek vracet?

Může se stát, že vám při vracení nevhodného dárku obchodník nevyhoví? I když máte účtenku? Ano, pokud jste tím, kdo dárek dostal. Správně by totiž danou věc měl vracet člověk, který ji koupil, protože kupující (nikoliv obdarovaný) má s obchodníkem smluvní vztah. Ale i to se dá snadno vyřešit. Obdarovaný a kupující můžou sepsat tzv. postoupení práv z kupní smlouvy.

Jak vracet dárky pořízené v kamenném obchodě

Tady je to jednoduché: obecně platí, že vracet zboží bez udání důvodu není v „kamenných“ prodejnách možné. ALE - sami prodejci toto pravidlo mnohdy mění a spotřebitelům nabízí nějaký čas na vrácení zakoupeného zboží. Za svých podmínek, můžou například trvat na vrácení zboží v neporušeném obalu nebo s původními visačkami typicky na oděvu a podobně. A protože vám nabízí nadstandardní službu, je na nich, zda vám vrátí peníze, umožní vyměnit zboží za jiné, či vám dají poukaz na nákup něčeho nového. Ale s ním se už určitě trefíte.

Zdroj: dTest, penize.cz

Související články