Co ve vyúčtování všechno najdete?

První stránka vyúčtování od vašeho dodavatele elektřiny obsahuje souhrnné informace:

●        Období, kterého se vyúčtování týká

●        Typ tarifu a služby, kterou odebíráte

●        Vaše identifikační údaje

●        Konečný stav vyúčtování za dané období

Konečný stav je informace, která většinu lidí zajímá nejvíce – dozvíte se, jestli dostanete vráceno, nebo budete naopak doplácet. Přeplatek většina dodavatelů vrací automaticky na účet, některé ho ale využívají na úhradu záloh v následujícím období. Informace o tom, jak je to u vás, najdete vždy ve smlouvě.

V případě nedoplatku bude na faktuře uvedeno, do kdy a jak ho máte zaplatit – v současné době to jde většinou jednoduše naskenováním QR kódu. Pokud platíte inkasem, najdete na faktuře informaci, že vám bude příslušná částka stržena automaticky – je proto dobré alespoň zkontrolovat, že máte nastavený správný limit.

V případě přeplatku i nedoplatku se vám může změnit výše pravidelných záloh na další období – o výši záloh ale můžete s dodavatelem elektřiny vždy jednat, takže se nebojte ozvat, pokud se vám na nových zálohách něco nezdá.

Na vyúčtování kromě toho najdete také všechny zaplacené zálohy – je dobré zkontrolovat, jestli byly všechny vaše platby připsané a jsou v této části uvedené.

Skutečná spotřeba elektřiny: Důvěřuj, ale prověřuj

Na dalších stranách faktury zjistíte, kolik jste skutečně spotřebovali megawatthodin (MWh) elektřiny. Může se ale stát, že se distributor nedostal při odečtu k elektroměru, a tak nahradil skutečnou spotřebu odhadem – podíval se na spotřebu podobných domácností a promítl ji do vašeho vyúčtování.

V takovém případě se občas přihodí, že vám omylem dodavatel naúčtuje vysoký nedoplatek. Pokud odhadovaná spotřeba neodpovídá realitě, rozhodně podejte reklamaci – nebo udělejte samoodečet. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, nebo prostě jen pocit, že platíte příliš, období vyúčtování může být správnou chvílí poohlédnout se po novém dodavateli elektřiny.

Podle čeho vybrat nového dodavatele?

Nejprve je dobré porozhlédnout se, kde by to mohlo jít levněji – pomůžou vám internetové kalkulačky nebo nezávazná kalkulace u vybraného dodavatele. I když je cena většinou hlavní důvod pro změnu dodavatele, posuzujte také to, zda se jedná o spolehlivou firmu.

Prozkoumejte zákaznické recenze i oficiální web a hledejte:

●        Jasné a férové podmínky

●        Možnosti případného odstoupení od smlouvy

●        Flexibilní nastavení trvání smlouvy

●        Online možnost vyřízení všeho potřebného

●        Popis přechodu k jinému dodavateli

●        Kvalitní zákaznický servis