Optimalizace prostředí

Začněte tím, že své okolí přizpůsobíte optimálnímu spánkovému prostředí. Ujistěte se, že v místnosti je tma a ticho. Zatemněte okna, odstraňte zbytečné zvuky a minimalizujte množství světla. To vše přispěje ke klidnému a nerušenému spánku. Jakmile se položíte do postele, neměli byste vidět pouliční světla, televizi ani mobil. A také byste neměli slyšet televizi od sousedů nebo jiné rušivé zvuky. Klidu dosáhnete pomocí:

  • špunty do uší,
  • zvuková izolace domova,
  • protihluková sluchátka.

Správná matrace a polštář

Kvalitní matrace a polštář jsou základem zdravého spánku. Vyberte matraci a polštář podle svých preferencí a potřeb. Pamatujte, že ne každý má stejné nároky na tuhost nebo měkkost. Investice do kvalitních spánkových pomůcek se vám mnohonásobně vrátí. Nová postel 180x200 zajistí, že budete mít s partnerem dost místa. To je také klíčový faktor pro klidný spánek.

Ovládání teploty

Teplota místnosti hraje klíčovou roli ve spánkovém komfortu. Ideální teplota se pohybuje kolem 18 °C. Přizpůsobte svou ložnici tak, abyste mohli snadno ovlivňovat teplotu. Větrání a používání vhodných textilií na posteli může být také užitečné.

Relaxační rutina před spaním

Vytvořte si před spaním relaxační rutinu, která vás připraví na klidný spánek. Čtení knihy, poslech relaxační hudby nebo meditace jsou skvělé aktivity, které pomáhají uvolnit mysl a připravit ji na odpočinek. Vyzkoušejte také meditace nebo dechová cvičení. Právě dechová cvičení používají i vojáci, aby dokázali usnout kdykoli během několika minut. A vy to můžete zkusit také.

Omezení digitálních zařízení

Světla modrého spektra, emitovaná ze smartphonů, tabletů a počítačů, mohou narušit produkci spánkového hormonu melatoninu. Všechny pomocníky pro běžný život najdete na e-shop Okay.cz. Večer byste je ale měli dát z ruky. Zkuste omezit používání těchto zařízení alespoň hodinu před spaním. Vhodnou alternativou může být čtení knihy nebo poslech relaxační hudby.

Aromaterapie pro relaxaci

Vůně mohou přinést obrovskou změnu ve vašem domově i životě. Nejen, že přináší vzpomínky, ale také nás dokáží krásně uklidnit. Používejte esenciální oleje nebo aromaterapeutické svíčky ve své ložnici. Vůně mohou přirozeně podporovat relaxaci a klidný spánek. Mezi nejlepší vůně, které můžete použít pro uklidnění a rychlejší usínání, patří:

  • levandule,
  • heřmánek.

Pravidelný spánkový režim

Udržujte pravidelný spánkový režim tím, že budete chodit spát a vstávat ve stejnou dobu každý den. Pravidelný režim pomáhá nastavit vnitřní biologické hodiny a zlepšuje kvalitu spánku. Vyhněte se dlouhým odpoledním zdřímnutím, pokud možno. Krásná a klidná ložnice vám zajistí správné podmínky. Musíte k tomu ale přidat také pravidelný režim.

Fyzická aktivita a vyvážená strava

Pravidelná fyzická aktivita a vyvážená strava mají vliv nejen na celkové zdraví, ale i na kvalitu spánku. Snažte se před spaním trochu cvičit. Nemusí to být nic náročného a stejně se vám bude mnohem lépe spát. Podpoříte tím nejen své zdraví, ale také náladu. Budete rychleji usínat a ráno se vzbudíte s horou energie.

Kvalitní spánek je základním prvkem života každého z nás. Nějakou dobu to můžete podceňovat, ale nakonec vás únava dožene. Vytvořte si doma prostor, ve kterém se vám bude dobře usínat, a užijte si pořádného odpočinku každou noc. Jak můžete vylepšit svůj domov? Vyzkoušejte tyto tipy a dejte nám vědět, jak fungují v praxi.