Jan Kaplický vystudoval Vysokou školu umělecko-průmyslovou v Praze. V roce 1968 odešel do Velké Británie, kde spolupracoval se světově proslulými architekty, například s Renzem Pianem, Richardem Rogersem nebo Normanem Fosterem. V roce 1978 zakládá vlastní kancelář nazvanou Future Systems. „Asi v roce 1967 jsem nakreslil skicu, z níž o mnoho let později vzniklo Lord´s Media Centre. Ze stejné doby Budova obchodního řetězce Selfridges v Birminghamu, otevřena 2005je první koláž nebo fotomontáž: obrázek, na kterém je slečna a dům, který je vlastně kabina americké kosmické lodi Mercury. Je to fotka vystřižená z časopisu, snad z Life, to všechno vznikalo ještě v Praze,“ popisoval architekt své profesní začátky, ještě spjaté s Českou republikou.

Britské začátky

Kancelář Future Systems založili v roce 1979 v Londýně Jan Kaplický a David Nixon. Po odchodu do Velké Británie, respektive o deset let později, se jeho profesionální partnerkou stala Amanda Levete. Pro jejich společnou tvorbu v průběhu osmdesátých let bylo charakteristické hledání vize možné budoucí architektury. Ateliér Future Systems se stal jedinou britskou společností, která pracovala pro americkou NASA. „Když jsem přišel do Anglie, neměl jsem nic. Nebylo z čeho vycházet, a tak jsem byl přirozeně opatrný. To, co dělám, není architektura na úspěchy,“ vzpomínal v knize Future Systems architekt Kaplický na své začátky. Jedinečná zkušenost práce pro kosmický vývoj Kaplického tvorbu podstatným způsobem ovlivnila. Kaplický si respekt vydobyl projekty i realizacemi, které se chovají šetrně k životnímu prostředí, aniž by rezignovaly na hledání nových forem architektury. „Cítím, že vždycky je někde někdo, tvořící něco, nač naše generace ani nepomyslela,“ řekl v jednom z rozhovorů.

Nejsem star

Když Jan Kaplický před několika lety vystupoval v Praze, jmenoval deset hlavních témat své tvorby. Jsou to: svoboda, kreativita, lidé, krása, elegance, plasticita, sensualita, barva, inovace a inspirace. V Čechách byl nejmladším publikem a studenty vnímán jako hvězda nebo idol, což je patrné i při jeho sporadických vystoupeních. Přesto na otázku, zda se cítí jako hvězda architektonické scény, odpovídal: „Já především nespadám do kategorie „stars“, Future Systems nepatří do architektonických „superstars“. To nepřipadá v úvahu. To jsou úplně jiní lidé, které můžeme jmenovat, nebo také nemusíme. V Čechách sice existuje zájem u studentů, ale u profesionálních organizací nebo budoucích klientů absolutně nic.“

Chobotnice

Pozornost celé republiky na sebe strhl vítězstvím v soutěži na stavbu nové Národní knihovny na Letné. Dlouhé diskuse a celonárodní polemika o jeho „chobotnici“ se na dlouhé týdny po soutěži - a de facto dodnes - staly velkým tématem. Chobotnice rozdělila publikum na dva nesmiřitelné tábory: jedni knihovnu naprosto odmítali, jedni ji vnímali jako svého druhu novou ikonu, která by v současné architektonicky nezajímavé produkci mohla přinést svěží vítr.

Obchody, butiky, veletržní stánky a design nábytku potvrzují, že Jan Kaplický byl všestranný a nepřehlédnutelný. A na druhou stranu svými postoji pro mnohé kontroverzní. Vyjadřoval se vždy kriticky, byl nekonformní, „…jsou různá vylepšení, ale skutečně nových věcí je málo. Já nikdy nemluvím o technologii,“ říkal. Jan Kaplický, který náhle zemřel ve středu 14. ledna 2009.

Realizace ateliéru Future Systems Jana Kaplického se nacházejí na třech kontinentech, jejich projekty byly publikovány ve více než třiceti zemích světa. Výběr z realizací ateliéru Future Systems: Hauer+King House, Londýn 1992-1994, Dům ve Walesu 1994-1998, Lord´s Media Centre, Londýn 1994-1999, Selfridges, Birmingham 1999-2003, Butiky Marni (Londýn, Milano, Paříž), Comme des garcons (Londýn, NYC, Tokio), účast na Bienale architektury v Benátkách 2002. Více na www.future-systems.com

-var-Foto: www.profimedia.cz, Future Systems