Rychlost výstavby je ale známá přednost dřevostavby, zatímco o její výdrži stále někteří pochybují. Ale dřevěná loděnice Českého Yacht Klubu, tvořící 100 let součást siluety Vltavy pod Vyšehradem, je nejlepším důkazem životnosti dřevostaveb. Loděnice je opravdu nezdolná: stojí částečně nad vodou, v extrémně vlhkém prostředí, donedávna byla stavbou provizorní, odolala povodním 2002 a za celých sto let se téměř neopravovala.

Český Yacht Klub byl založen roku 1893. I po 18 letech se ale členové scházeli v plovoucí klubovně; rozhodli se proto postavit loděnici s klubovnami a zázemím. Architekt Ferdinand Šamonil vytvořil čtyřpodlažní dřevostavbu sloupkové konstrukce, která měla vyrůst na hrázi přístavu. Nastal ale problém: na navigaci se stavět nesmělo a nové dřevostavby ve městě se nepovolovaly kvůli nebezpečí požáru.

Nakonec však stavbu povolili proto, že bude obklopena širokým pásem vody. V březnu 1912 měli jachtaři stavební povolení, v červenci kolaudaci a na přelomu srpna a září – tedy právě před 100 lety – to už v loděnici čile žilo. Byla ale zkolaudovaná coby stavba provizorní, kterou by museli na pokyn magistrátu kdykoliv strhnout. To se ale nestalo a dům také nikdy nevyhořel. Dodnes je převážně bez topení, jen klubovny jsou vytápěné. Vzhledem k tomu, že kamny na dříví, svědčí to o disciplíně generací jachtařů.

Záplavy a opravy...

V devadesátých letech se dočkala loděnice důležité věci: zrušení statutu provizorní stavby a stala se stavbou trvalou. Zanedlouho dům prověřily záplavy roku 2002. Voda zaplavila hráz, zaplavilo se spodní patro. „Naštěstí se dům neocitl v proudu. Museli jsme pak odstraňovat bahno, likvidovat plíseň, vyměnit elektroinstalaci a izolace,“ říká předseda klubu Jan Šilhavý. Později jachtaři opravili podlahu a vyměnili pár smrkových sloupů.

V srpnu 2008 přiznalo této dřevostavbě ministerstvo kultury statut kulturní památky. Velké oslavy 100 let od kolaudace se teď v létě ještě nekonaly – vypuknou v říjnu, kdy se pojede tradiční závod O primátorský štít.