Nejlepší je zkrátka letitá praxe, kterou nic nenahradí. Odborníkovi v tomto oboru nemůžeme konkurovat jako laici, i když každý večer sedíme u inzerátů koupě-prodej. Proto při prodeji nemovitosti raději práce - jak ty časově namáhavé (prohlídky nemovitosti, telefonáty), tak odborné (analýza situace na trhu, smlouvy) necháme odborníkům. Jak ale rozeznat makléře třetí cenové kategorie od opravdového fachmana? Postupovat můžeme tak jako v případě jakýchkoliv jiných odborníků - na základě věrohodných referencí.

S jakými typy smluv se můžeme setkat při prodeji nemovitostí

Smlouva zprostředkovatelská - mezi prodávajícím nebo kupujícím a realitní kanceláří: Musí obsahovat přesnou specifikaci služby; na jak dlouho se smlouva uzavírá a za jakých podmínek, jaká odměna náleží realitní kanceláři.

Smlouva o složení zálohy na kupní cenu - popisuje podmínky složení zálohy; v jaké výši se skládá, u koho a za jakých podmínek. Kdy, komu a za jakých podmínek záloha propadá.

Smlouva o budoucí smlouvě (mezi kupujícím a prodávajícím) - musí obsahovat všechno, co bude obsahovat budoucí smlouva kupní.

Smlouva kupní - obsahuje přesné podmínky prodeje, kupní cenu atd.

Smlouva (Dohoda) o zřízení úschovy peněz v advokátní (notářské) úschově (případně v úschově realitní kanceláře) - ošetřuje způsob úschovy financí od podpisu smlouvy zpravidla do zápisu prodávané nemovitosti do katastru. Upravuje způsob vydávání peněz kupujícímu, případně vrácení prodávajícímu.

Co je ve zprostředkovatelské smlouvě a co v ní ještě může být

Základem služby realitní kanceláře je nabízení zadané nemovitosti, její inzerce v domluvených médiích - tisku, IT, případně i v zahraničí, osobní nabídky např. lidem ze své databáze klientů a podobně. Dále jsou součástí práce makléře prohlídky nemovitosti s klienty, kontakt s prodávajícím a informování ho o nabídkách, změny cen a podobně. Dále makléř zadává právníkovi sepsání smluv, dohlíží na proces zápisu nemovitosti do katastru. Právník realitní kanceláře pak z financí uložených do advokátní zástavy také může na základě smlouvy zaplatit za prodávajícího daň - zbytek po vyúčtování pak prodávajícímu pošle na účet. Realitní kancelář pro vás toho ale může udělat ještě víc. Vždy se informujte, jaké další a navazující služby ta která kancelář může poskytnout.

"Smluvní nadstavba"

Zejména v zahraničí je obvyklé, že realitní kancelář často nemovitost, kterou koupil zákazník za účelem uložení finančních prostředků, také sama pronajme a postará se průběžně i o nájemníka. A to třeba i ohledně úklidu a drobné údržby, které mu také zprostředkuje. Pronajatý byt může pomoci zařídit v součinnosti s majitelem bytu (jde o to se dohodnout, kdo co zaplatí, co se případně odečte z nájmu; co se stane s kterým kusem nábytku, zakoupenou elektronikou a spotřebiči po skončení nájmu a podobně). Realitní kancelář tak na základě zájmu poskytuje majiteli správu nemovitosti, dlouhodobě se o ni průběžně stará. A dětem nájemníka také může najít školu či školku nebo chůvu.

Takže v tomto ideálním případě - pokud jste koupili byt nebo dům - se nemusíte starat o kupování nábytku a zařízení, shánění nájemníka a starosti o něj, údržbu a úklid. Jen zaplatíte realitní kanceláři a průběžně konzultujete a kontrolujete účty - a na váš účet vám chodí nájemné.

-ag-Foto: www.profimedia.cz