První krok: Porovnejte ceny
Jen při porovnání dvou či tří dodavatelů budete mít co dělat, vzít ceníky a hledat v nich to podstatné je totiž časově velmi náročné a málokomu se do takové práce chce pouštět. Porovnat ceny plynu lze ale i jiným způsobem, a to za pomoci online srovnávače.
Internetové porovnávače pracují s vašimi daty, díky tomu vám mohou nabídnout individuální přehled nejvýhodnějších dodavatelů plynu. Zapotřebí je zadat pouze údaje jako:
- V čem bydlíte?
- K čemu plyn využíváte?
- Z jakého kraje pocházíte?
Co se přesné spotřeby týká, tu můžete a nemusíte uvádět, chytrá online kalkulačka si poradí s porovnáním i bez této informace.
Druhý krok: Zaostřete na poplatky
Jakmile porovnáte dodavatele a najdete pro vás toho nejlepšího, ještě nejásejte, vyhráno úplně tak nemáte. Zapotřebí je zaostřit na poplatky, i ty totiž mohou s výhodností velmi zamávat.
Ptejte se a v obchodních podmínkách hledejte jak fixní náklady, které vám budou účtovány pravidelně každý měsíc, tak ale i poplatky jednorázové, a to například za nadstandardní služby.
- Poplatek za opis faktury či smlouvy za plyn
- Poplatek za upomínku kvůli nezaplacené záloze nebo nedoplatku
- Poplatek za zaslání písemného ročního vyúčtování
- Poplatek za porušení obchodních podmínek
Třetí krok: Spočítejte si úsporu
Nízká cena plynu a minimální poplatky ještě nezaručují, že vaše volba nového dodavatele plynu bude ta správná. Nutné je si ověřit, zda změnou skutečně ušetříte. Při výpočtech tak zohledněte:
- deaktivační poplatek,
- sankci za předčasné ukončení smlouvy.
Jedná se o náklady, které nikdo nechce hradit. Zatímco deaktivační poplatek si účtují společnosti i v případě řádného odchodu dle platných podmínek, sankce je udělována těm, kteří ukončují smlouvu na dobu určitou předčasně. V konečném důsledku vás takový náklad může vyjít i na tisíce korun.
Čtvrtý krok: Neopomeňte komunikaci
Máte-li vybráno, máte-li spočítáno, pak je tu ještě jedna věc, která vám napoví o tom, zda je vámi zvolená energetická společnost ta pravá. Dodavatelé plynu se liší v komunikaci, ta se sice na první pohled nemusí zdát jako důležitý parametr, ale nenechte se zmást. Kvalitní zákaznický servis oceníte v mnoha situacích.
Zajímejte se o to, jak firma komunikuje se zákazníky, jak přívětivými webovými stránkami disponuje, zda nabízí online chat, má call centrum a kolik kamenných poboček vlastní. To vše vám ulehčí řešení nejednoho problému, který může nastat záhy.