Často se výměna kliky zdá jako banální úkon, ale vždy je lepší vše dělat podle pravidel a předpisů, aby nebylo zapotřebí měnit kliku po druhé. Kličku si můžete vyměnit podle svého vkusu za mosaznou, titanovou, plastovou bílou či bronzovou.

„Předtím, než půjdete koupit novou okenní kličku, si změřte tu stávající. Zaměřte se především na rozteč šroubů a rozměry čtyřhranu. Díky tomu vždy koupíte tu správnou kličku,“ radí Ing. Miroslav Culka, obchodní ředitel společnosti DAFE-PLAST. Pokud jde o čtyřhran (trn), musíte zjistit, jak je široký. Nejspíše to bude 8 mm. Pak je důležitá jeho délka. Většinou i zde bývá jednotná délka, ať je výrobce jakýkoli – pohybuje se mezi 30 – 35 mm. Ale může se stát, že zakoupený trn bude delší. Pak je možné jej uříznout, aniž by byla narušena funkčnost. Kratší trn však je problém. Některá okna se širšími rámy tak mají prodloužené trny, ale to je spíš výjimka.

Hlavně zabezpečení

Výměna kličky probíhá především v případě její špatné funkčnosti. Nejčastějším případem bývá manipulace s kováním při uvolněných šroubcích, díky čemuž je způsobeno omílání čtyřhranu. Další častá situace je výměna z důvodu lepšího zabezpečení okna. Klasickou kličku vyměníme pouze za kličku s uzamčením či kličku s bezpečnostním knoflíkem.

Klasickou kličku pořídíme už za 200 Kč, kličku s knoflíkem za cenu do 350 Kč a kličku se zámkem za 500 Kč.

Před vlastní montáží odborníci doporučují pozorně si přečíst návod montáže. Ten obsahuje prospěšné informace, které vám pomohou jednoduše kličku namontovat. Návod by měl být obsažen v každém balení kličky, kterou zakoupíte u svého výrobce oken.

K výměně potřebujeme pouze křížový šroubovák. Nejprve si okenní kliku připravíme do vodorovné polohy „otevřeno“, abychom měli snadný přístup k hornímu i spodnímu šroubu, které jsou skryté pod oválnou krytkou. Jednoduše ji odděláme jemným odkloněním a pootočením o 90 stupňů.

Po odkrytí uvidíme dva šrouby, pomocí kterých jsou klika a mechanismus kování k oknu přichyceny. Poté už jednoduše oba šrouby uvolníme a vyjmeme kliku i s trnem, díky kterému je klika s mechanismem propojená.

Připravíme si novou kliku do vodorovné polohy a vsuneme ji trnem do středu mechanismu kování. POZOR! Velice nutné je dbát na to, aby nová klika byla ve stejné poloze, jako byla ta původní při demontáži. Je to především z toho důvodu, aby kování fungovalo při daných polohách stejně, jak opravdu má. Připravenou kliku opět přichytíme oběma šrouby umístěnými pod oválnou krytkou.

„Při montáži nové kliky použijte raději původní šrouby. S novou klikou mohou být dodány šrouby i delší a bylo by nutné je zkrátit,“ doporučuje Ing. Miroslav Culka.

V samém závěru montáže pouze pootočíme krytkou zpět o 90 stupňů, abychom šrouby zakryli. Vždy vyzkoušejte, zda klika funguje správně ve všech polohách. Například, zda se vám ve správné poloze otevírá, zavírá či zda se vám správně otevírá ventilace.