Podle způsobu otevírání se garážová vrata dělí na různé typy, z nichž nejoblíbenější jsou sekční neboli výsuvná, výklopná, posuvná, rolovací a dvoukřídlá vrata.

Vrata sekční neboli výsuvná

Nejoblíbenější jsou vrata sekční, která se vysunou po kolejničkách rovně vzhůru a částečně kopírují strop uvnitř garáže. Tím sníží výšku garáže, s čímž je třeba počítat. Křídlo vrat se skládá ze sekcí, lamel asi 50 cm širokých a složených z několika vrstev (vnitřní a vnější plech spojený polyuretanovou pěnou). Ty jsou propojené, takže odpadají tepelné mosty a panely ve spojích nemrznou. Vysoká hmotnost vrat se musí nadlehčit, k čemuž slouží pružina umožňující i ruční otevření (vrata se ovládají dálkově i ručně). Mohou být nezateplená i zateplená (tehdy mají dobré izolační vlastnosti) a výhodou je barevná variabilita; jejich odstín lze přizpůsobit jakémukoliv odstínu stěn garáže. Vybrat si můžeme i vrata z lamel dřevěných, které nalazurujeme na zvolený odstín.

Výklopná vrata

Jako obří plochá deska se zvednou proti přijíždějícímu autu a zastaví se v horizontální poloze, vodorovně leží pod rámem u stropu. Efektní bývají barevná vrata kazetová v sytých barvách, objevují se často opět zase i lamely.

Posuvná vrata

Posuvná vrata mají tu výhodu, že se jimi výška garáže nesníží, můžeme jimi projet (i projít), i když jsou jen zčásti otevřená; dveře se jednoduše posouvají do strany. Bývají vyrobena také ze sekcí jako vrata sekční, také se pohybují v kolejnici, která je však vedena vodorovně na jedné stěně garáže. Posuvná i výsuvná vrata se vyrábějí i k širokým dvougarážím.

Rolovací vrata

Rolovací vrata z hliníkových lamel se využijí zejména tam, kde je uvnitř garáže málo místa; při otevření zmizí - srolují se do lehkého boxu pod stropem. Nutná je u nich protipádová brzda, která znemožní náhodnému vyrolování (vypadnutí) vrat z boxu. Velkou výhodou je možnost prosvětlení nebo provětrání garáže vložením několika průhledných lamel nebo lamely větrací.

Jejich další předností je jednoduchá konstrukce a dlouhá životnost hliníkových komponent. Na výběr je několik typů lamel, většinou jsou zateplené (vyplněné PUR pěnou). Tato vrata se mohou objednávat v maximální šířce asi 5,5 metru a nabízejí se asi v deseti barvách včetně dřevěného dekoru. Zvolit lze dálkové ovládání (ovládají se různými typy spínačů nebo kódovou klávesnicí) doplněné ovládáním ručním. Rolovací vrata disponují standardně elektrickým pohonem a nouzovým otevřením na kliku.

Klasika - dvoukřídlá vrata

Tam, kde stavební otvor neumožňuje zasadit jiný typ, vracíme se pokorně k vratům dvoukřídlým. Zdá se, že tato „staromódní“ vrata nemohou přinést nic nového, ale opak je pravdou. Nejsou to obyčejná vrata ze staré garáže na obyčejný klíč, dnes mohou být zateplená, vyrobená z uzavřených pozinkovaných profilů, s tříbodovým zamykáním s ocelovými západkami. U užších garáží (maximální šířka otvoru 2,5 metru) se mohou využít i obdobná vrata jednokřídlá.

Foto: Archiv firem