Kromě uživatelského diskomfortu si dotčení stěžují na nedostatečnou dostupnost funkcí ve stěžejních systémech, stále tak nemohou pracovat v souladu se zákonem, což neúměrně prodlužuje stavební řízení. Pokud se brzy nepodaří situaci narovnat, hrozí podle expertů v souvislosti se zpomalením trhu recese ve stavebnictví.
Přetížené stavební úřady a ztráty vládního rozpočtu v řádu stovek milionů denně. Digitalizaci stavebního řízení provázela řada komplikací, které se resortu Ministerstva pro místní rozvoj nepodařilo opravit ani do konce prázdnin. Nový systém sice fakticky funguje, k efektivní implementaci ale má i podle ministra Ivana Bartoše daleko.
Nenaplněná očekávání
„Nijak nepopíráme, že v této fázi jsou objektivní potíže, které nás mrzí, a snažíme se je co nejefektivněji a nejrychleji řešit. Jsme v kontaktu s profesními organizacemi a zástupci úřadů. Sbíráme zpětnou vazbu tak, abychom vše posouvali k efektivnějšímu fungování a aby byl v systémech uživatelský komfort,“ řekl šéf Ministerstva pro místní rozvoj na konci srpna.
Digitalizace má podle odhadů ministerstva zkrátit průměrnou dobu, která je potřebná pro vydání stavebního povolení. U bytového domu by to mělo být 60 kalendářních dnů, v případě jednoduché stavby polovina. Hlavní přínos novely se ale zcela minul účinkem, softwary jednotlivých agend jako portál stavebníka nebo informační systém stavebního řízení totiž nejsou propojené.
„Stal se přesný opak – místo zjednodušení procesů došlo k výrazně delším průtahům. Výrazné ztráty kvůli těmto komplikacím zatím nepociťujeme, ale je pouze otázkou času, kdy tato situace kriticky dolehne na výrobce a prodejce. Trh vždycky reaguje se zpožděním,“ varuje Petr Přichystal ze společnosti Lomax, která vyrábí garážová vrata, okna či dveře.
Zpackaná digitalizace stavebního řízení?
Nefunkční systém komplikuje práci úřadům i stavebníkům
Podle úředníků a stavebníků chybí zásadní funkce, kterými disponovaly předchozí programy využívané úřady, to někdy zcela znemožní odeslání dokumentu. V novém systému tak na stavebních úřadech často pracuje jen hrstka lidí, kteří se snaží přijít novému způsobu administrativy na kloub.
„Bohužel nám v tom systém moc nepomáhá, chybí důležité funkcionality, správné nastavení přístupů a rolí i provázanost s dalšími registry a systémy, a dokonce i logická kontrola zadaných informací. Vidíme v něm i bezpečnostní rizika. Postupně hledáme cestu, ale často je to takový pokus/omyl. Systém stále neumožňuje efektivní práci,“ popsala problémy nového systému v tiskové zprávě Ludmila Marková, vedoucí stavebního odboru olomouckého magistrátu.
Experti problémy předvídali
Naplnila se také predikce mnohých expertů – někteří stavebníci podali své žádosti před zahájením platnosti nového stavebního zákona. Podle dat Českého statistického úřadu bylo během června podáno osmkrát více žádostí než loni v červnu, a to z důvodu, aby řízení bylo projednáváno podle staré legislativy.
„To všechno má za důsledek souběh dvou právních úprav. Stavební úřady jsou najednou zahlcené sledováním změn, dodržováním průběžných termínů a vyřizováním staré agendy. Nejistota zasahuje i do provádění kolaudací, které jsou možné pouze za podmínek nového zákona. Podobná prodlužování stavebního řízení můžou ohrozit termíny realizací, tím pádem i čerpání dotací u velkého množství budoucích staveb,“ popisuje Přichystal.
Máte osobní zkušenost s digitalizovaným stavebním zákonem?
Digitalizaci stavebního řízení v platnost provázela řada komplikací, které se resortu ministerstva pro místní rozvoj nepodařilo opravit ani do konce prázdnin.
Problémy s digitalizací mohou ohrozit tuzemský trh
Myšlenka digitalizace stavebního řízení má u odborné veřejnosti své zastání. Shodují se na tom zástupci Hospodářské komory, inženýrských asociací i dalších oborových organizací. Upozorňují ale na to, že kvůli komplikacím s novelou stavebního zákona hrozí celému stavebnímu trhu recese.
„Stávající utlumení na úrovni přípravy, povolování stavebních záměrů i kolaudací hotových staveb negativně ovlivňuje stavebníky a projektanty. Během několika měsíců dopadne krize až na výrobce a prodejce stavebních materiálů, stavební a dodavatelské firmy a desítky tisíc živnostníků podnikajících v oblasti stavebnictví,“ tvrdí Adam Vokurka, prezident Českého svazu stavebních inženýrů.
20 milionů denně
Potenciál digitalizovaného stavebního řízení je přitom obrovský. Studie k novému stavebnímu zákonu z roku 2020 tvrdí, že tento krok může přinést úspory do státní kasy v hodnotě až sedmi miliard korun, tedy zhruba 20 milionů denně. Současné potíže ale vytváří stamilionové ztráty.
Odložení digitalizace by podle ministra Bartoše znamenalo, že Česku vzniknou vetší hospodářské škody než u červencového spuštění systému. Důvodem je podle něj to, že peníze na digitalizaci a urychlení stavebního řízení bylo možné čerpat z evropských zdrojů, podmínkou ale bylo spuštění systému nejpozději ve třetím čtvrtletí letošního roku.