Stručný souhrn z článku

  • Brummelův dům v Plzni, navržený Adolfovem Loosem, má skrytou krásu uvnitř, přestože zvenku působí nenápadně.
  • Přestavba domu z 19. století zahrnovala přidání dvoupatrové dostavby a moderní úpravy interiérů s důrazem na funkčnost a minimalismus.
  • Interiéry jsou výrazně ovlivněny použitím dřeva, vestavěného nábytku a neobvyklých barevných a dekorativních prvků, reflektujících vkus majitelů a historické proměny.

Tento souhrn byl vytvořen pomocí AI a je kontrolován redakcí.
 
 
 

Původně jednopatrový dům se po úpravě koncem 20. let minulého století zásadně změnil. V prvním patře vzniklo bydlení Jana a Jany Brummelových a Janiny matky Hedviky Liebsteinové. Proměnu navrhl jeden ze zakladatelů moderní architektury Adolf Loos ve spolupráci s Karlem Lhotou.

Zdroj: Youtube

Přestavba domu z 80. let 19. století postaveného ve stylu romantického historismu spočívala v dvoupatrové hranolové dostavbě a v úpravě původního objektu tak, aby obě části ladily. Architekti je pohledově propojili hladkou fasádou a atikou, která z ulice zakrývá pohled na sedlovou střechu staršího domu.

V rámci hranolu situovali balkon. Nicméně okolí domu není zrovna pohlazením pro duši. Tenkrát se vedle něj nacházel areál se stavebním řezivem, v současnosti poblíž najdete autobusové nádraží. O to více nadchne půvab interiérů.

Jako na zámku

Architekti vymysleli dvougenerační bydlení tak šikovně, že manželé i paní Hedvika měli soukromí a současně se mohli potkávat. Do prvního patra se stoupá po širokém schodišti, které spolu s enfiládou a nadstandardně velkým zdobným krbem v salonu evokuje až zámeckou atmosféru. Enfiláda je řada propojených pokojů, jejichž dveře leží v jedné ose a umožňují průhled přes všechny místnosti.

Co je společné

Pro Loosovy realizace je typické používání vestavěného nábytku, hladkých ploch, důraz na funkčnost a odmítnutí umělého dekorativismu. Proč se tedy v domě nachází obří krb renesančního stylu, navíc ve formě betonové stavebnice? Patrně byl postaven na přání Brummelových. A splnil účel. Strhává na sebe pozornost, aby příchozí neměli chuť dívat se z okna na nevlídné okolí. Tomu nahrává také umístění pohovky zády k oknům.

Zdroj: Youtube

Budiž dřevo!

Architekti i investoři měli rádi dřevo, což se v interiérech zásadně projevilo. Například v jídelně byla použita žlutá kořenice kanadského topolu, obývací pokoj manželů je obložený tmavým dubem, stejně solidně působí jídelna či ložnice, ta využívá javorové dřevo. Zato salon paní Hedviky vypadá úplně jinak. Tato dáma měla ráda moderní umění, a to se projevilo i v netypické modrožluté barevnosti doplněné výrazným geometrickým vzorem tapety.

Příběh nekončí

Po válce objekt v podstatě kopíroval dějiny 2. poloviny 20. století. Velký dík za to, že se autentické vybavení domu dochovalo v opravdu velké míře, patří synovci Brummelových. Michal Brummel také přišel s myšlenkou otevřít dům veřejnosti.

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s Národním památkovým ústavem. Chcete se o jednotlivých objektech dozvědět více? Pusťte si podcasty, které jsou jim věnované. Najdete je na www.npu.cz nebo na podcastových kanálech pod názvem PodCastle NPÚ.

Příště: Winternitzova vila

Tento článek jste mohli najít v časopisu Dům&Zahrada č. 10/2023.
Zdroj: Dům&Zahrada, npu.cz

Související články