Rozsáhlé deště letošního září zasáhly formou povodně v České republice i oblasti s řadou bytových domů. Především některé byty v přízemí, případně takzvané suterénní byty, nebyly vody ušetřeny a řada dalších bytů čelila zatečení vlivem nedostatečně utěsněných oken, či špatné hydroizolace střechy. Škody tak dopadly jak na majitele, tak na nájemníky, kteří mohli přijít například o vlastní spotřebiče.

Poškozená elektronika

Nájemníci si do bytů často kupují vlastní vybavení. Typicky jde o nábytek nebo třeba elektroniku,“ uvedla Miroslava Kačerová, manažerka zákaznické linky ze společnosti UlovDomov.cz.

Poškození veškeré elektroniky, nábytku či dalšího vybavení spadá pod pojištění domácnosti, které může mít uzavřené na své vybavení jak majitel, tak i nájemník. Pevné součásti bytu pak spadají pod pojištění nemovitosti, toto pojištění tedy kryje například poškozené stěny, stropy, okna nebo střechu,“ upozornila Miroslava Kačerová

Jak řešit škody z povodní s pojišťovnou

Zdroj: Youtube

Vše zdokumentujte

Základním krokem, který odborníci nájemníkům postiženým povodněmi doporučují, je pečlivě zdokumentovat všechny škody způsobené vodou. Fotografie by měly detailně ukazovat poškození stěn, podlah, nábytku a dalších postižených oblastí, což je klíčové pro jakýkoliv následný proces hlášení a náhrady škody.

Pojišťovnám se musí všechny škody hlásit neprodleně po jejich vzniku, přičemž lhůta pro nahlášení je vždy jiná. Lidé by tedy neměli nahlašovat škody až po tom, co vše opraví a vyřídí, protože pojišťovna to pak může zamítnout kvůli pozdnímu nahlášení,“ upozorňuje Miroslava Kačerová.

Schovejte si účty a faktury

Pro rychlé a hladké vyřízení od pojišťovny je rovněž dobré doplnit i co nejvíc informací ohledně škody. Zejména rozsah (metráž) škod a informace o poškozených věcech - jejich přesný typ, stáří, pořizovací cenu, účtenky a faktury od zničených věcí a klidně i servisní štítek spotřebičů,” dodala Miroslava Kačerová. Pokud dojde ke škodě, je nejlepší cestou událost neprodleně nahlásit pojišťovně, kdy pojišťovna ověří nárokovatelnost podle sjednané pojistné smlouvy.

Přihlášení

My si vás zapamatujeme a můžete číst Dumazahrada.cz bez omezení.
Ještě nemáte účet? Registrujte se
Odemknout anketu
warning_fill
Hlasovat v anketě mohou jen přihlášení uživatelé.

Poškodila voda vybavení vašeho bytu?

Ano, voda nám poničila majetek. 100 %
Ne, naštěstí se nám povodně vyhnuly. 0 %

Řešení výmalby po zatečení

Vzorek bytů, které jsou pod správou služby Ideální nájemce ukázal, že nejčastějším typem poškození po rozsáhlých deštích jsou stěny a stropy, které potřebují nově vymalovat. „Zatečení vody, která poškodí vzhled stěn, spadá do pojištění nemovitosti. Pojišťovny ale mohou mít výluku z důvodu špatného stavu těsnění/oken, takže škoda tohoto charakteru nemusí být proplacena,“ upozorňuje Miroslava Kačerová.

Pokud zateče do bytu například špatnou hydroizolací ze střechy, může to být řešeno i z pojistky SVJ. Nikdy však na stejnou událost nemůže být plněno ze dvou různých pojištění, jednalo by se o bezdůvodné obohacení. Pokud je však plněno v rámci jedné pojistné události a vyplacená částka nestačí na pokrytí škod, je možné uplatnit škodu i v rámci další pojistné události, například na odpovědnost a majetek,” uzavřela Miroslava Kačerová.

Při hlášení druhé pojistné události je pak nutné pojišťovnu informovat, že již bylo částečně plněno v rámci první pojistky, a to nejlépe se zasláním vyjádření o pojistném plnění z první pojistné události.

Související články