Jednoduchá vesnická stavba na obdélném půdorysu byla zastřešená sedlovou střechou, do této základní hmoty byla dodatečně přistavěna jednopodlažní veranda s pultovou střechou při podélné straně domu.
Rodinný dům sloužil již léta jako rekreační objekt, majitelé tu po nějaké době ovšem potřebovali provést řadu dalších úprav, aby se na místě mohla pohodlně setkávat celá širší rodina v několika generacích. Architektku Annu Volfovou oslovili téměř v hodině dvanácté, když měli projekt rekonstrukce zpracovaný.
Včasné úpravy
„S investorem jsme se sešli nad již hotovým projektem pro stavební povolení na rekonstrukci vesnického domu, kde vyrůstala jeho manželka. Projekt bylo třeba upravit podle jejich aktuálních požadavků,“ vysvětluje architektka.
„Manželé chtěli z objektu vybudovat rekreační chalupu pro víkendové, ale do budoucna i dlouhodobější užívání. Dům se nachází v klidné vesnici, je to ideální místo pro dobíjení energie, obzvlášť pro majitele žijící v rušné Praze. Vzhledem k tomu, že klienti často hostí kamarády a své děti s rodinami, bylo nutné zobytnit podkroví původního objektu a nastavět původní verandu.“
V první fázi architektka s asistencí investora upravila projekt pro stavební povolení. Změnila dispozice, umístění stavebních otvorů a v návrhu členění fasády také citlivě zasáhla do exteriéru. Fasáda ctí původní profilování a je provedena ve světlé barevnosti – šambrány oken a ostatní profily fasády v bílé, základní plocha ve světle šedé. Kolmá část verandy je celá v bílé hladké omítce bez profilace.
Jelikož dům svým řešením přestal vyhovovat prostorovým představám a současnému komfortu užívání, navrhla Anna Volfová řadu úprav: „Podkroví se zpřístupnilo vnitřním schodištěm z obývacího pokoje a rozšířilo přístavbou nad stávající verandou. Sedlová střecha objektu byla prolomena velkým vikýřem nad verandou, který tvarem a výškou navazuje na původní zastřešení, přičemž výška hřebene střechy zůstala zachována.“
„V podkroví pak vznikly tři pokoje a koupelna, přízemí je věnováno otevřené společné zóně – kuchyni s jídelnou a obývacím pokojem, v části orientované do dvora je umístěna ložnice s koupelnou. Celkem tedy v domě vznikly čtyři pokoje, obývací pokoj s kuchyní a dvě koupelny.“
Co dokážou okna
„Všechna okna jsou nová,“ zdůrazňuje architektka. Liší se však materiálem. „V hlavní místnosti orientované do ulice jsou osazena dřevěná špaletová okna v provedení dub v lazuře jasanu. Jednoduchá dřevěná okna v podkroví mají stejnou barevnost jako špaletová. Respektují původní členění a odkazují k tradičnímu tvarosloví venkovského domu. Oproti tomu ostatní okna v přízemí – v kolmé přístavbě, v zadní části orientované do dvora a k sousedovi – jsou moderní velkoformátová hliníková okna v antracitové barvě.“
„Pro pohledově méně exponovanou část domu klient požadoval trvanlivost, bezúdržbovost a maximální prosklení. Vznikla tak zajímavá kombinace, tradiční venkovské tvarosloví doplněné moderními prvky současného rodinného domu. Stavba zapadá do okolí, a přesto se majitel může těšit z výhod moderního domu.“
Určující dlažba
Pro studii interiéru našla architektka s klientem styl, který je majitelům blízký a zároveň koresponduje s architekturou domu. „Vyšel nám z toho lehce minimalistický styl, světlý interiér, kde hraje výraznou roli dřevo. Důležitým vizuálním prvkem je použití dlažby Mutina Azulej v bílém provedení, která svými dekorovanými vzory na dlaždicích interiér zjemňuje a posouvá více k tradičnímu. Interiéry doplňuje šedá stěrka na stěnách.“
Dlažba figuruje ve více místnostech: „V jídelně je dekorovaná dlažba Mutina Azulej položená v pruzích, v nichž dekor prochází i na stěnu za kuchyňskou linkou. Detail pokládky dlažby zde byl tedy velice důležitý, proto byl zpracován podrobný výkres tak, aby řemeslníci uměli správně propojit dlažbu s obkladem. Objevuje se i v koupelnách, v každém prostoru je však navržena trochu jiná pokládka, aby byl interiér hravý, a přesto propojený shodným designem.“
Chvála detailů
Zpracovaný 3D model pomohl řešit všechny prostory. Navrhl provoz v jednotlivých místnostech, volný i vestavěný nábytek, povrchy a také osvětlení. Interiéru věnovala architektka mnoho času, aby jej zpracovala detailně a samozřejmě funkčně.
„V rámci projektu interiéru byly zpracovány výkresy elektroinstalace, vývodové plány kuchyně a koupelen a spárořezy dlažby a obkladů. Také byly rozkresleny truhlářské výrobky včetně vnitřního členění, vybrán veškerý volný mobiliář, svítidla a stínění oken.“
Interiér materiálově propojuje dubová dýha, šedá stěrka na stěnách a světle šedá lakovaná MDF deska. Velký důraz majitel kladl také na návrh osvětlení. „V každé místnosti funguje hlavní osvětlení, které často doplňuje náladové podsvícení nábytku pomocí LED pásků a přidružené lampičky. Osvětlení každé místnosti tedy lze nastavit dle aktuálních potřeb a nálady,“ vysvětluje Anna Volfová.
Informace o projektu
- Architektka: Anna Volfová
- Realizace: Stavby Skalický
- Zastavěná plocha: 113 m2
- Užitná plocha: 148,4 m2
- Obvodová konstrukce: zděná
- Strop: ocelobetonový
- Zateplení: kontaktní
- Fasáda: bílá a šedá omítka
- Střecha: sedlová, keramická skládaná krytina v režné barvě, měděné oplechování
- Okna: dřevěná špaletová, hliníková v antracitovém odstínu, izolační trojsklo
- Podlahy: keramická dlažba, dřevěné lamely
- Vytápění: tepelné čerpadlo vzduch-voda, dotopný elektrický kotel, podlahové vytápění, v koupelnách trubková tělesa
Autorka: Ing. arch. Anna Volfová | ||
---|---|---|
Architektka na volné noze, posledních devět let se věnuje samostatné architektonické praxi. Pracuje převážně na návrzích a rekonstrukcích rodinných domů, bytů a interiérů. Projekty zařizuje od fáze architektonické studie přes dokumentace ke stavebnímu povolení až po prováděcí projekty interiéru. Baví ji dialog s klientem, při němž zjišťuje jeho vize, představy a přání, a následně společně hledají cestu k návrhu ideálního prostoru. Cílem celého procesu je, aby se na konci společné cesty majitel cítil v novém prostoru skvěle a aby mu navržený dům bez výhrad sloužil. | ||
Tento článek jste mohli najít v časopisu Dům&Zahrada č. 9/2024.
Zdroje:
- Jana Matoušková,
- Dům&Zahrada