Zajímavá vilová čtvrť v malebném městě nedaleko Berounky je přehlídkou jedinečných rodinných domů, které se už při příjezdu od Prahy vyjímají na severním a západním úpatí kopce Babka. Celá čtvrť vznikala již na začátku 20. století a je možné v ní spatřit secesní i prvorepublikové vily.
V posledních 35 letech se celé místo stalo vyhledávanou lokalitou pro výstavbu reprezentativních rezidenčních staveb, které se na prudkých parcelách vyjímají nad cestou zařezanou do svahu, která je lemována opěrnými zdmi zahrad.
Stavba v prudkém kopci
Pozemek vily patří mezi nejprudší a nejvýše položené. To mu přináší řadu výhod, stejně tak i nevýhod či výzev do zadání. Nejkrásnější výhledy na údolí Berounky lemované kopci Českého krasu a siluetou hlavního města Prahy v pozadí jsou bezesporu největším klenotem. Proto bylo snahou poskytnout tento výhled ve všech obytných místnostech z toho nejlepšího úhlu.
Celá konstrukce rodinného domu nad údolím Berounky vychází ze skutečnosti, že na pozemku nebylo moc slunce. „Vzhledem k tomu, že svah má 16metrové převýšení na 40 metrech, tak jsem říkal, že bych chtěl jednopodlažní dům,“ uvádí majitel stavby.
„Nápad vznikl z mého požadavku dostat celý dům na slunce. Na severním svahu jsem chtěl, abych si dal ráno kávu s výhledem na východ slunce a večeři pak na západní terase s pohledem na jeho západ. Mým dalším požadavkem bylo, aby byla budova hodně prosklená a měla by mít stometrový obývák.“
Koncept ocelové lávky
Koncept stavby vyšel z principu visutých domů. Podařilo se eliminovat určité nevýhody příkrého svahu a maximalizovat hodnotu pozemku. Z několika variant zvítězila forma mostní konstrukce na pilířích. Dům tedy připomíná ocelovou lávku, jež na příkrém svahu spočívá v pootočené pozici směrem k nejlepším severním výhledům a jižnímu slunci.
Vnější nosná část montované ocelové konstrukce složená z profilů HEB 300 překlenuje osmnáctimetrový rozestup monolitických železobetonových pilířů. Vnitřní konstrukční výplň tvoří převážně profily IPE 160 a slouží jako nosný rastr okenních výplní, střešní a podlahové konstrukce.
Povedený experiment
Dům je statický, stavební i technologický experiment. Nebyl prostor ani chuť řešit stavbu tradičními postupy, ale hledaly se cesty, které posunou myšlení a prověří nejnovější technologické výrobky a zařízení na trhu. Počínaje okny od švýcarské společnosti Air-lux s patentovaným těsněním přes kompresory až po chlazení a topení napojené na tepelná čerpadla s vrty, aby bylo v domě s nižší akumulační schopností zajištěno celoročně příjemné vnitřní klima.
„S architekty jsme nedělali žádné kompromisy. Myslel jsem, že nejsložitější bude výtah, včetně zajištění, stavby, tunelu. Celé řešení bylo složitější a výrazně nákladnější. Sehnat okna na dům bylo celkem problematické. Systém má pneumatické těsnění, okna jsou na sobě nezávislá, a pokud se dům v horizontální rovině pohne (může se hýbat jako mostní konstrukce), tak neztrácí těsnost a nepoškozuje okenní systém,“ přiznává majitel rodinného domu. „Zvolená technologie nakonec přesně splňuje všechny požadavky a ukázalo se, že je pro realizovaný dům naprosto klíčová.“
Do obýváku a pokojů výtahem
Do domu se vstupuje podzemním tunelem kolem garáže s fitness a ateliérem. Tunel ústí u paty jednoho z pilířů u výtahu, který obyvatele vyveze až na obytnou úroveň, přičemž mine mezizastávku do technické místnosti.
Srdcem domu je komfortní obývací pokoj s jídelnou a kuchyní, které plynule navazují na jižní terasu. Ta propojuje interiér s rostlým terénem a slunným prostorem horní zahrady s bazénem. Dvě vykonzolované části mostu skrývají dva různé světy – na jedné straně dětské pokoje, na straně druhé master bedroom s koupelnou a výhledy.
Břidlice a břízky
Úzká spolupráce s krajinářským architektem Vladimírem Sittou přinesla návrh břidlicového svahu s březovým hájem, který je neotřelým řešením v harmonii s architektonickým konceptem domu.
Dům je esencí jedinečného tvůrčího procesu, na kterém se podílel kromě architektů početný tým specialistů z projekce i výroby jednotlivých dílů stavby. Výjimečné postavení zaujímá i majitel domu, který svým zapojením do celého procesu přípravy i výstavby významně ovlivnil celkový výsledek.
Základní údaje o projektu
- Studio: Stempel & Tesař architekti https://www.stempel-tesar.com
- Autor: Ján Stempel, Jan Jakub Tesař
- Umístění projektu: Středočeský kraj
- Země projektu: Česká republika
- Rok projektu: 2016–2020
- Rok dokončení: 2024
- Zastavěná plocha: 330 m² dům, 135 m² garáž
- Hrubá podlahová plocha: 322 m²
- Užitná plocha: 294 m²
- Plocha pozemku: 1673 m²
- Rozměry: 28 × 8 m / 224 m2 / 1680 m3
- Spolupráce: Vladimír Sitta, krajinářský architekt
- Hlavní inženýr projektu: Aleš Herold
- Statika: Valbek [Jiří Chodora a Jan Vesecký]
- Dodavatel stínicí techniky: APAGON
Materiály a značky
- Ocel: hlavní nosná konstrukce, HEB 300; další konstrukční prvky převážně IPE 160
- Nosné pilíře a tunel: monolitický (pohledový) železobeton
- Lakovaná MDF: vestavěný nábytek na míru
- Okna: Air-Lux
- Stínicí plachta: SunFurl
- Řízení: Tecomat
- Tepelné čerpadlo: STIEBEL ELTRON
- Chlazené stropy: UNIVENTA
- Podlahové vytápění: REHAU
- Ozvučení: KEF
- Kliky: M&T
- Světla: Vibia
- Spotřebiče: Gaggenau
- Baterie: AXOR
- Vana: RIHO
- Zařizovací předměty: Alape, KALDEWEI, Villeroy & Boch, Grohe
- Sprcha: HÜPPE
- Sedací souprava: Désirée
- Stůl: Desalto
- Knihovna, konferenční stolky, komoda: Lago
- Křeslo: KFF
O studiu/autorovi: prof. Ing. arch. Ján Stempel (1959), doc. Ing. arch. Jan Jakub Tesař (1981) | ||
---|---|---|
Ján Stempel, absolvent Fakulty architektury Technické univerzity v Budapešti, začal svoji praxi dnes již v legendárním ateliéru SIAL. Vítězný soutěžní návrh a následná realizace československého pavilonu expo v Seville ve Španělsku se stává podmětem vzniku kanceláře ADNS. V roce 2004 ukončuje Ján Stempel dlouholeté partnerství ve firmě a v praxi pokračuje samostatně. Od roku 2006 působí jako vedoucí ateliéru na Fakultě architektury ČVUT v Praze. V roce 2008 zakládá studio Stempel Tesař architekti společně s Janem Jakubem Tesařem, který studoval na prestižní univerzitě v Delftu v Nizozemí a Fakultě architektury ČVUT v Praze. Během pobytu v Nizozemí pracoval v renomované kanceláři Jeanne Dekkers architectuur. | ||