Ethanol se v benzínu špatně rozpouští, váže se na vodu, která v benzínu kondenzuje, v nádrži pak klesá ke dnu ve formě sraženin, které pak ucpávají palivový systém. Pokud je ponechán delší dobu v palivovém systému, může v karburátoru v palivových kanálech vytvářet sraženiny a usazeniny, které ovlivní běh motoru. Další nepříjemnou vlastností ethanolu je, že z plastů vymývá změkčovadla. Pružné hadičky a těsnění tvrdnou a stávají se křehkými. Po čase se mohou úplně rozpadnout.
Co se s tím dá dělat?
„V první řadě je důležité nové palivo správně skladovat. Přesněji řečeno neskladovat. Chcete-li předejít problémům, benzín E10 skladujte v uzavřeném kanystru maximálně jeden měsíc, nebo raději jen 14 dní. Jedná-li se o palivo do dvoutaktního motoru, pamatujte, že míchat z něho směs s olejem byste měli nejlépe těsně před použitím a namíchanou směs neskladujte nikdy déle než 14 dní. Olej v benzínu totiž časem degraduje a ztrácí mazivost,“ doporučuje Petr Tichý ze společnosti Hecht.
Nová paliva E10, co to vlastně znamená a v čem se liší?
Existuje i snazší způsob?
Škodlivé vlastnosti biosložek mohou do jisté míry eliminovat některá aditiva, jako je například Fuel Fit. Výrobce udává, že Fuel Fit dokáže udržet palivo čerstvé až 24 měsíců. V tomto ohledu doporučují brát v potaz „až“ 24 měsíců, protože právě spojka „až“ může naznačovat, že kvalita paliva nemusí být po tuto dobu udržena za všech podmínek. Fuel Fit se tedy může vyplatit k tomu, abyste nemuseli kupovat čerstvé palivo do sekačky každý týden, ale určitě se nevyplatí riskovat a benzín zbytečně skladovat dlouhé měsíce.
A co vysokooktanová paliva?
Často se řeší, zda by některá vysokooktanová paliva nebyla vhodnou náhradou za benzín s 10 % biolihu. Například Verva 100 má sice také označení E10, ovšem neobsahuje ethanol. Namísto toho obsahuje ethyltercbutylether (ETBE), který se sice z ethanolu vyrábí, ale nemá jeho škodlivé vlastnosti. Teoreticky by tedy mohl takový benzín spoustu potíží eliminovat.
Natural 95 a zahradní technika
Je však nutné brát v úvahu také fakt, že naprostá většina motorů používaných v zahradní technice je seřízena pro Natural 95, jehož oktanové číslo je nižší. Použití jiného paliva, než předepsal výrobce motoru, může být tedy v rozporu s podmínkami záruky a může to ovlivnit případnou reklamaci. I když použití paliva s vyšším oktanovým číslem nemusí vést nutně k poškození motoru, mohou tu být stále nějaká rizika (přehřátí a zadření).
Seřízení karburátoru může být problém
V ideálním případě by proto bylo vhodné seřídit karburátor pro použití konkrétního paliva, ovšem ne každý karburátor seřízení umožní. Navíc seřízení musí provést odborník a opět je nutné zmínit, že takový zásah může v případě vzniku závady ovlivnit plnění záruky. Nejsnazší cestou proto je používat předepsané a vždy čerstvé palivo.
Zdroj: autotrip.cz, bgtechnik.cz