První věc, kterou jsem musel rozlousknout, byla, jestli budu potřebovat benzínovou, nebo elektrickou. Tady byla odpověď asi nejjednodušší. Vzhledem k lesu je to jednoznačně benzínová. Kdo však bude používat pilu jen kolem chatičky a bude pořezávat jen menší větve, které přinese z lesa, tomu bude stačit elektrická, která je tišší, má jednodušší obsluhu i údržbu a je cenově dostupnější. Elektrické pily jsou většinou vybavené řezacími lištami délky 13“ (cca 33 cm) – 15“ (38 cm). Na trhu jsou i akumulátorové, ale těch není takový výběr.

Dál je třeba se zamyslet nad tím, jak velkou pilu potřebuji. „Obecně platí, že na běžné domácí použití, kdy je potřeba nařezat větve stromů na zahradě, dřevo ke grilu či menší množství palivového dřeva ke krbu do průměru cca 15 cm, postačí hobby pila s kratší lištou o délce do 16“ (cca 40 cm),“ řekl Tomáš Nevečeřal, produktový specialista značky Husqvarna.

Dále dodává druhou možnost: „Na větší množství dřeva, např. pokud je potřeba připravit dřevo na celou zimu, je potřeba kvalitní farmářská pila s lištou délky do 18“ (cca 45 cm) a řetězem 0,325“. Výkon pily by měl být v tomto případě alespoň 2,0 kW a vyšší.“

Také jsem se dozvěděl, že při výběru motorové pily je nutné vzít v úvahu několik faktorů. Opravdu určujícím parametrem je výkon motoru. Pila musí mít dostatečný objem motoru, na občasné ořezávání větví stačí pila s objemem 35-40 cm³, na přípravu dříví na zimu si mám pořídit pilu s objemem 40-50 cm³. Vysoký výkon pily bych ocenil především při řezání tvrdého dřeva nebo přesíleného dřeva. Dále musím přemýšlet také o hmotnosti motorové pily. Jelikož nejsem příliš zkušený, lehká pila se mi bude ovládat snadněji a nízkou váhu ocením i při delším řezání. Stejně důležitá jako nízká hmotnost je i dobrá ergonomie – samozřejmostí by mělo být dobře vyvážené tělo pily a vysoko umístěné těžiště.

Co ale musí pila mít?

Tak především se zajímejte o to, jestli je bezpečná. Standardní jsou řetězové brzdy aktivované setrvačností nebo levou rukou a zachytávač přetrženého řetězu. Co to znamená? Pokud dojde k průřezu dřeva skrz a pila se setrvačností rychle pohne kupředu, mechanismus tento nezvyklý pohyb zachytí a zabrzdí řetěz. Nemělo by se tak stát, že po průřezu dřeva byste si uřízli navíc i nohu.

Přetržený řetěz není u motorové pily nic výjimečného. Bezpečnostní pravidla velí, že roztržený řetěz prostě nemůže vyletět ze stroje. Jakmile k tomu dojde, musí pila sama zablokovat otáčky a řetěz tak, aby zůstal v ní.

„Některé pily pak mají přídavné brzdové systémy. Tyto systémy třeba zastaví pilový řetěz, když uvolníte zadní rukojeť. Není běžnou výbavou motorových benzínových pil. V základní výbavě jej mají jen některé značkové elektrické pily.“ To mi radí zase Miroslav Kosička, šéftechnik firmy Andreas STIHL.

Pila by také měla být vybavena opravdu efektivním odstředivým systémem čištění vzduchu. Ten odstraňuje prach a nečistoty ze vzduchu dříve, než se dostanou k vzduchovému filtru, tím prodlužuje intervaly mezi čištěním filtru, snižuje opotřebení, a zaručuje tak vyšší odolnost. U benzínových pil určitě sáhněte po modelu s funkcí snadného startování – motor bude startovat snadno s minimální námahou.

Příště mi odborníci poradí trochu podrobněji. Třeba co vás může zklamat, kde hledat chyby a třeba i to, co k motorové pile patří za doplňky.