Co je vlastně břišní tuk?

Zvětšující se pas je někdy považován za daň za stárnutí. U žen to může platit obzvlášť, protože tělesný tuk má po menopauze tendenci přesouvat se do oblasti břicha. 

Bohužel, nejde jen o to, že už si nedopnete oblíbené džíny. Výzkumy ukazují, že břišní tuk s sebou nese vážná zdravotní rizika, mezi něž patří zvýšené riziko srdečních onemocnění a cukrovky 2. typu. Hrozby, které viscerální tuk představuje, však lze snížit.

Proč najednou tloustnu? 

Lidé, kteří pravidelně jedí a pijí více kalorií, než denně spálí, mají větší pravděpodobnost, že přiberou na váze, což se odrazí i na množství viscerálního tuku. Vliv má také stárnutí, protože lidé s přibývajícím věkem ztrácejí svaly. Což se více projeví u jedinců, co se málo hýbou. 

Mnoho žen s přibývajícím věkem pozoruje, že jim roste břicho, i když nepřibírají na váze. Je to pravděpodobně způsobeno nižší hladinou estrogenu, protože estrogen má vliv na to, kde se tuk v těle nachází. K pravděpodobnosti nadváhy nebo obezity mohou přispívat také geny, které také hrají roli v tom, kde tělo ukládá tuk.

Provádění aerobního cvičení při zdravé stravě je nejlepší způsob, jak ztratit tuk nejen na břiše, ale po celém těle. Pomůže vám to vytvořit kalorický deficit, což časem podpoří úbytek tuku.

Cvičení jako klíčový prvek!

Posilovat pouze břicho vám nepomůže, není totiž možné snížit množství tuku pouze v jedné konkrétní oblasti. Chcete-li zhubnut, začněte se hýbat. K dosažení viditelného úbytku hmotnosti se doporučuje alespoň 150 minut středně intenzivní aktivity týdně. 

Pro hubnutí je nejlepší soustředit se na aerobní cvičení. To zahrnuje jakoukoli aktivitu, která zvyšuje srdeční frekvenci, jako je chůze, tanec, běh nebo plavání. Může jít také o domácí práce, aktivitu na zahradě či hraní si s dětmi. K odbourávání břišního tuku mohou přispět i další druhy cvičení, jako je silový trénink, pilates a jóga. 

Důležité je začít pomalu, vyhnout se vysoké intenzitě na začátku a dbát na zahřátí a ochlazení. Stres či nedostatek spánku také mohou ovlivnit odbourávání tuků, proto cvičení doplňte o relaxační aktivity, třeba jógu nebo tai-či.

Co funguje: Podívejte se na video:

Zdroj: Youtube

Bez správného jídelníčku to nepůjde

Vyvážená strava hraje při hubnutí klíčovou roli. Hlídejte si pravidelný přísun ovoce, zeleniny, potravin s vysokým obsahem vlákniny a bílkovin. Omezte příjem nenasycených tuků a vyhýbejte se přidaným cukrům a dodržujte pitný režim.

Bílkoviny jsou důležitým spojencem

Hlavně proteiny mohou být klíčem k úspěšnému hubnutí, protože zajišťují pocit sytosti. Zařaďte do své stravy zdroje bílkovin, jako jsou kuřecí prsa, tuňák, ořechy nebo sója. 

Podaří-li se vám dokonale vyvážit příjem bílkovin, sacharidů a tuků, můžete dosáhnout optimálního úbytku tělesné hmotnosti.

Zdroj: Dům a zahrada, bhf.org.uk, bupa.co.uk, eatingwell.com, mayoclinic.org

Související články