Střevu se někdy říká „druhý mozek“, protože produkuje mnoho stejných neurotransmiterů jako myslící orgán, například serotonin, dopamin a kyselinu gama-aminomáselnou, které hrají klíčovou roli při regulaci nálady. Ve skutečnosti se odhaduje, že 90 % serotoninu se vytváří v trávicím traktu.

Co ovlivňuje střeva, často ovlivňuje mozek a naopak. Když mozek vycítí potíže, zavelí k reakci „bojuj, nebo uteč" a vyšle varovné signály do střev, což je také důvod, proč stresové události mohou způsobit žaludeční nevolnost. Na druhou stranu, gastrointestinální problémy, jako je syndrom dráždivého tračníku, Crohnova choroba nebo chronická zácpa, mohou vyvolat úzkost nebo depresi.

Osa mozek-střevo funguje i jinak. Střeva například pomáhají regulovat chuť k jídlu tím, že mozku říkají, kdy je čas přestat jíst. Asi 20 minut po jídle produkují střevní mikroby bílkoviny, které potlačují chuť k jídlu, což se shoduje s dobou, kdy se lidé při jídle začnou cítit sytí. 

Jak správně pečovat o střevní mikrobiom?

Zdroj: Youtube

Jak mohou mít probiotika vliv na mozek? 

Některé výzkumy zjistily, že probiotika pomáhají zlepšovat náladu, kognitivní funkce a snižovat stres či úzkost. Například studie zveřejněná v časopise Frontiers in Aging Neuroscience odhalila, že pacienti s Alzheimerovou chorobou, kteří po dobu 12 týdnů pili mléko obohacené čtyřmi druhy probiotických bakterií, dosáhli lepších výsledků v testu na měření kognitivních funkcí ve srovnání s těmi, kteří pili běžné mléko.

Další pozitivní účinky probiotik:

  • Formování imunitního systému těla
  • Produkce antimikrobiálních látek
  • Fermentace vlákniny ve stravě pro tvorbu živin pro buňky, které vystýlají naše střeva

Probiotika místo antidepresiv? 

Ačkoli je to lákavé, stále nemáme dostatek důkazů, že probiotika zlepšují depresi nebo úzkost. Ale je to atraktivní teorie.

Každopádně odborníci již teď mohou potvrdit, že podpora zdravých střev může znamenat podporu zdravé mysli. Jedním z nejlepších způsobů, jak zlepšit střevní mikroflóru, je zařadit do jídelníčku fermentované potraviny, které jsou zdrojem živých prospěšných bakterií. Probiotika z kvašených potravin spojují síly s mikroby obývajícími střeva a pomáhají udržovat jejich maximální výkonnost.

Vybírejte probiotika opatrně

Nic vám nezaručí, že v jogurtu, který jste si právě vybrali z regálu, jsou bakterie stejně aktivní, jako v době, kdy byl produkt vyroben. Navíc každý člověk může mít ve střevech různé druhy a počet bakterií. To znamená, že probiotikum, které funguje u jednoho člověka, nemusí fungovat u druhého. 

Zlepší vám užívání jednoho jogurtu denně náladu? To ještě nevíme jistě, ale pokud si dopřejete každodenní dávku probiotik aspoň po dobu jednoho měsíce, zmírní to vaše střevní problémy, což samo o sobě může způsobit, že se budete cítit o něco šťastnější.

Nemá na vás probiotikum, které jste vyzkoušeli vůbec žádný účinek? Tak možná není pro vás to pravé. Přechod na jiný typ by mohl stát za pokus.

Zdroj: thedairyalliance.com, health.harvard.edu, hopkinsmedicine.org, Foto: depositphotos.com

Související články