Podle vědců stačí, když se dítě a mladý člověk 5x pořádně spálí, a na problémy je zaděláno. Riziko rakoviny kůže se však nevyplatí podceňovat v žádném věku, proto apelujeme - mažte se opalovacími přípravky raději více, než abyste se spálili a riskovali zdraví. Ale jak se mazat opravdu správně?

Co se děje s tělem, když se spálíte na sluníčku?

Zdroj: Youtube

1. Proč má být opalovací přípravek širokospektrální

Opalovací přípravek má chránit před UV zářením. Na zemský povrch z něj dopadají UVA a UVB, proto používejte přípravky slibující ochranu před oběma typy záření. UVA záření vede k předčasnému stárnutí kožních buněk (krade mládí), kdežto UVB způsobuje spálení pokožky a má negativní vliv na zrak (a pozor, proniká až několik metrů pod vodní hladinu!).

2. Na čem závisí volba SPF?

Tohle je docela jednoduché. Patříte k určitému fototypu, jde o barvu vlasů, očí, kůže či náchylnost ke spálení a výdrž na slunci bez spálení. A hodnotu SPF (ochranného slunečního faktoru) řešte právě s ohledem na svůj fototyp a místo, kde budete pobývat. Přehled fototypů vysvětluje tahle tabulka.

Ale pozor! SPF se týká pouze ochrany proti UVB záření.

3. Jak často se mazat

Teorie říká: Pokud vydržíte na slunci bez spálení například 15 minut a používáte opalovací přípravek s SPF 15, měla by vaše pokožka být chráněná až 225 minut.

Ale WHO (Světová zdravotnická organizace) přesto doporučuje: Venku se znovu namažte po 2 hodinách. Protože účinek ochranných filtrů postupně slábne, dále působí pocení, sklo a jiné faktory, které si ani neuvědomujete.

Pobytem venku se myslí cokoliv, tedy nejen dovolená, ale i práce. A pozor podruhé: i když je pod mrakem a slunce nevidíte, působí. Proto se mažte rovněž v open space, sedíte-li u obřího skleněného okna. Nebo jste venku a ve stínu (působení slunečních paprsků je nižší zhruba o polovinu, ale existuje - paprsky se odráží od různých povrchů).

4. Kolik opalovacího přípravku použít

Jde o jeden z největších prohřešků, mažeme se málo a tence. Nicméně doporučení v podobě aplikace 2 mg krému na každý 1 cm² kůže vám moc neřekne. Lépe si zapamatujete tohle:

  • Na obličej použijte tolik krému, kolik ho vytlačíte z tuby na délku dvou prstů ruky, stejné množství použijte na krk a dekolt (jde o nejcitlivější partie na těle).
  • Na tělo naneste 6 až 8 kávových lžiček krému, nebo 4 polévkové lžíce krému. U spreje musíte odhadovat - na celé tělo by mělo jít o množství velkého panáka alkoholu. Nebo to zkuste takto: celé tělo přestříkejte sprejem aspoň 2x nebo raději 3x.
  • Vždy se hodí mít po ruce první pomoc - ochrannou tyčinku na rty, kterou použijete i na nos nebo na uši, klidně dané místo přetřete i 5x.

5. Ochranné faktory se sčítají?

Zde opravdu velké POZOR, ochranné faktory se nesčítají. Platí to, co použijete jako poslední. Příklad: doma se natřete opalovacím přípravkem s SPF 20 a u vody ještě dalším s SPF 30. Výsledek? Ochrana s SPF 30.

6. Namažu se a můžu jít ven?

Jak kdy, záleží na typu filtru v opalovacím přípravku. Například chemické filtry začnou působit asi do 30 minut, ty UV záření pohlcují. Kdežto minerální (fyzikální) filtry mají působit hned, ty UV záření odráží.

7. Jak dlouho vydrží voděodolný opalovák?

Obvykle jde o půlhodinu až hodinu, pak se účinky opalovacího přípravku snižují. Ochranná vrstva se docela rychle smývá. Proto se nekoupejte dvě hodiny v kuse. A když vylezete z vody, utřete se do sucha (kapky vody na vašem těle fungují podobně jako kapky vody na rostlinách - přitahují slunce). A namažte se opalovacím přípravkem.

Související články